Nu al zorgt het Jan Breydelstadion met zijn 27.300 plaatsen voor grote problemen inzake mobiliteit en buurtoverlast. Volgens het actiecomité Leefbaar Sint-Andries werden in 2016 de mobiliteitseffecten inzake de ontsluiting van deze voetbaltempel al beoordeeld als 'Zeer Significant Negatief'.
...

Nu al zorgt het Jan Breydelstadion met zijn 27.300 plaatsen voor grote problemen inzake mobiliteit en buurtoverlast. Volgens het actiecomité Leefbaar Sint-Andries werden in 2016 de mobiliteitseffecten inzake de ontsluiting van deze voetbaltempel al beoordeeld als 'Zeer Significant Negatief'. De actievoerders vrezen dat een nieuw en groter Clubstadion, met nog meer zitplaatsen, deze problemen enkel zal aanscherpen. "Wij van Leefbaar Sint-Andries menen dan ook dat een stadion van deze omvang op deze locatie niet past en wensen de leefbaarheid van de deelgemeente Sint-Andries zo hoog mogelijk te houden. Uiteraard wensen wij Club Brugge van harte een nieuw en groter stadion toe, maar dan wel op een juiste locatie en niet in een dorpskern", luidt de boodschap van de actievoerders, die liever anoniem blijven.Om hun doelstellingen te kunnen realiseren zullen zij de procedures tot het bekomen van het nieuw stadion voor Club Brugge nauw opvolgen en bezwaar indienen waar nodig. Om de deskundige juridische begeleiding te kunnen financieren start Leefbaar Sint-Andries een crowdfundingsactie op. Indien de crowdfunding met een overschot wordt afgesloten, zal dit integraal worden doorgestort naar acties van 'Kom op tegen Kanker', aldus de initiatiefnemers. Inmiddels is 510 euro gestort door elf personen. De actievoerders hopen op 15.000 euro tegen midden november. Info: www.leefbaarsintandries.be.Het protest komt net op het moment dat Club Brugge in het kader van het bekomen van een omgevingsvergunning aan het Vlaams Departement Omgeving ter advies een voorlopig milieu-effectenrapport voorgelegd heeft. Dat ontwerp voorziet om 5.855 auto's te laten parkeren op zeven randparkings, vanwaar 65 à 110 shuttlebussen de supporters naar het stadion zouden brengen. Zo zou Club op wedstrijddagen willen gebruik maken van de bestaande ondergrondse parkings 't Zand en Station, maar ook van de parkeerplaatsen aan het winkelcentrum De Blauwe Toren. Club zou zelfs ook een akkoord hebben met het Zedelgemse bedrijf CNH om de personeelsparking te gebruiken.