Krak Agnieszka Romek : “Menselijke natuur is altijd op zoek naar een pauze”

Leonardo, Ophelia, Apolonia en Agnieszka.© Agnieszka Romek
Leonardo, Ophelia, Apolonia en Agnieszka.© Agnieszka Romek
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Choreografe en danseres Agnieszka Romek is tot Krak van Harelbeke verkozen. Voor haar een enorme verrassing. “Ik had zelfs de nominatie niet verwacht, dat alleen al was een prijs op zich.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Agnieszka ‘Agi’ Romek (41) heeft van jongs af een passie voor beweging, in het bijzonder voor ballet, dans en hedendaagse dans. “Het is de bewustwording van het belang van dans: een ontroerend kennismaken met de mogelijkheden van je eigen lichaam en kracht, zo inherent aan ballet”, zegt de nieuwe Krak. Zij stichtte ARC, wat staat voor Agnieszka Romek Creations, een platform voor alle mogelijke kunstvormen naast dans.

Ouderdomskwaaltjes

“Dat bevordert de creativiteit binnen veel kunstdisciplines.” Agnieszka is ook de drijvende kracht achter een reeks van 15 cursussen ballet en dans voor 30-plussers of meer. “Ballet doen op latere leeftijd heeft veel voordelen. Naast het trainen van kracht en flexibiliteit heeft dansen een aantoonbaar positief effect op de hersenen. Uit onderzoeken blijkt dat dans de enige fysieke activiteit is die gelinkt kan worden aan een lager risico op dementie en ouderdom tegengaat. Ballet brengt een pak spieren en gewrichten in beweging, waardoor je postuur verbetert, je aan kracht en flexibiliteit wint en zo ook enkele ouderdomskwaaltjes zoals artritis, artrose en rugproblemen minder kans krijgen.”

30 seconden

Een ander van haar projecten is het ‘30s Project’. Agnieszka nodigde Vlaamse choreografen en dansers uit om een clip van 30 seconden te maken met hun eigen choreografie op hun eigen muziekkeuze, van ballet tot breakdance. Het project vond uiteindelijk weerklank van Japan tot Australië en USA en Europa.

Kunst zal altijd nodig zijn

“Het idee achter dit project was dat we ondanks de geforceerde, doch noodzakelijke nog steeds ongewenste sociale en artistieke isolatie veroorzaakt door covid-19, met dit project samen iets konden creëren. We hoopten een intens, variabel kunstwerk te creëren dat we tijdelijk online konden opbouwen tot het virus verslagen was en met als apotheose een live-uitvoering in Schouwburg Kortrijk. Met dansen en choreografie zag ik geen betere manier om dat moment te vieren.” Uiteindelijk bleef de coronapandemie duren en werd het project niet uitgevoerd. “We ontvangen nog dagelijks uit de hele wereld clips. Het project zal nu op 20 maart toch plaatshebben in Harelbeke dankzij het Stasegemse kunstenplatform STAP.”

Literatuur

Voor het ‘30s Project’ werd ARC genomineerd door Dance Dispatches uit Groot-Brittannië voor de Dance Challenges 2020 . “Dans en positiviteit zijn erg belangrijk en ik hoop dat ik met mijn projecten iets kan bijdragen aan mensen met alledaagse drukte, die misschien minder succesvol zijn. De menselijke natuur is altijd op zoek naar een pauze, een tijd weg van de realiteit, maar het blijft bij mij kriebelen. Ik wil de activiteiten van ARC uitbreiden naar alle kunstenaars en amateurs door het online organiseren van dansworkshops ARC day of dance’. In februari lanceer ik een nieuw project: een onbekende combinatie tussen ballet en punk en experimentele muziek. Het is gebaseerd op een van klassiekers van de literatuur. Meer kan ik niet zeggen.” (lacht)

Hoe was het op de academie in Krakau?

“Bij balletacademies in Polen zijn middelbare en hogere studies samen, van 9 tot 19 jaar. Daarna kan je kiezen tussen meteen gaan dansen of een andere richting volgen: geschiedenis, danskunst, danspedagogie of anatomie. Ik koos voor klassieke dans aan de Nationale Balletacademie en bij het Ballet van Moderne Vorm.”

Wat betekent dansen en ballet voor jou, wat blijft je boeien?

“Ballet is vrijheid voor lichaam en geest, puur en simpel. Het leven is haastig en vaak ingewikkeld. Ballet/dans geeft rechte lijnen en oplossingen. Behalve kracht, vaardigheid en discipline in het leven, is ballet voor mij een onbeperkte basis voor creativiteit. Ik probeer dat over te brengen op studenten, ARC-dansers en de toeschouwers.”

Heb je een ultieme droom met/voor je dansacademie?

“Mijn doel is een blijvend platform creëren voor alle artiesten en ideeën. Combineren en samenwerken van soorten kunst: muziek, schilderkunst, fotografie, toneel, belichting, dans en hedendaags ballet. Het is de mogelijkheid tot artistieke expressie. Kunst was, is en zal altijd nodig zijn om te bestaan, niet enkel voor kunstenaars om zich uit te drukken, maar vooral voor degenen die niet elke dag met kunst omgaan.”

Agnieszka Romek

PRIVÉ

Agnieszka is afkomstig uit Polen. Ze is mama van Apolonia (10) en de tweeling Ophelia en Leonardo (8). Agnieszka woont in België sinds 2003 en woont al 11 jaar in Stasegem.

LOOPBAAN

Zij genoot een opleiding als choreografe en danseres aan Poolse balletacademies en bij professionele danstheaters. Agnieszka volgde stages bij onder meer het Ballet Theater in Amsterdam, en in Frankfurt, Neurenberg, Stuttgart, Parijs, Los Angeles, New York en Mexico. Ze runt haar eigen artistiek gezelschap en kunstenplatform ARC en is docente hedendaagse dans aan HAP!, de Harelbeekse Academie voor Podiumkunsten.

VRIJE TIJD

Agnieszka houdt van dansen, de mensen en de wereld.

Bekijk de video’s en verhalen van alle Kraks 2020 op www.kw.be/proficiat