Knokke-Heist verbiedt reclameborden op voetpad

Een korte wandeling door de bekende Lippenslaan maakt duidelijk wat het gemeentebestuur dwarszit. © MM
Redactie KW

Knokke-Heist gaat alle ‘beachflags’, reclameborden en reclamedragers in het straatbeeld verbieden.

Het gemeentebestuur wil de kwaliteitsuitstraling van de badplaats vrijwaren en voert daarom een nieuw reglement in. De handelaars reageren teleurgesteld op de beslissing. Volgens schepen van Toerisme Anthony Wittesaele is het echter een goede beslissing. “Onze winkelstraten zijn geen kermis. Een sandwich van plastic biedt geen enkele meerwaarde. Wie goede producten verkoopt, zal automatisch gevonden worden”, klinkt het.

Een korte wandeling door de bekende Lippenslaan en langs de Zeedijk maakt meteen duidelijk wat het gemeentebestuur dwarszit. Om de haverklap moeten wandelaars uitwijken voor een – veelal lelijk – reclamebord of ‘beachflag’ die in het midden van het voetpad staan.

Verschillende handelaars gaan nog een flinke stap verder en zetten hun halve inboedel én zelfs voedingsproducten meters voor hun winkel. Kan niet, vindt de gemeente. Een nieuw reglement moet die situaties vanaf nu definitief een halt toeroepen. “De beachflags en reclamedragers duiken tegenwoordig overal op. We willen die wildgroei stoppen“, klinkt de motivatie van het gemeentebestuur.

Rommeltje

Schepen van Toerisme Anthony Wittesaele (Gemeentebelangen) is overtuigd dat de beslissing een goede zaak is voor Knokke-Heist. “We willen ons profileren als een badplaats met klasse. Als elke handelaar een bord of vlag buitenzet, wordt het een rommeltje”, aldus Wittesaele.

In Knokke- Heist is het dus gedaan met de bekende reclameborden met frietjes, ijsjes of broodjes om klanten te lokken. Al zal dat volgens de gemeente geen enkele invloed hebben op de verkoop. De handelaars zelf reageren veelal ontgoocheld op de beslissing. Volgens hen zorgen de borden wel degelijk voor extra volk en zal de beslissing voelbaar zijn in de omzet.

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier