Studenten van de lerarenopleiding van hogeschool Vives deden een onderzoek naar online pesten bij 1.300 scholieren en adolescenten in West- en Oost-Vlaanderen. Daarnaast werden ook ouders van scholieren bevraagd. Voor het onderzoek werkte Vives samen met secundaire scholen. Uit het onderzoek blijkt dat een op de twintig jong...

Studenten van de lerarenopleiding van hogeschool Vives deden een onderzoek naar online pesten bij 1.300 scholieren en adolescenten in West- en Oost-Vlaanderen. Daarnaast werden ook ouders van scholieren bevraagd. Voor het onderzoek werkte Vives samen met secundaire scholen. Uit het onderzoek blijkt dat een op de twintig jongeren tussen 9 en 15 jaar al eens online gepest werd. Een van de opvallendste resultaten is dat kinderen van gescheiden ouders kwetsbaarder zijn voor cyberpesten. Jongeren die traditioneel gepest worden bijvoorbeeld op de speelplaats maken meer kans om ook online slachtoffer te worden. Minder dan de helft van de slachtoffers 45 procent zal het cyberpesten melden aan een volwassene. Kinderen uit het basisonderwijs melden het in eerste instantie aan een ouder, terwijl leerlingen uit het secundair onderwijs vaker een vriend of vriendin in vertrouwen nemen. Het online pestgedrag blijft dus onder de radar, zeker bij leerkrachten. Ouders merken het vaak niet op door een grote kloof van de digitale kennis en interesse tussen ouders en kinderen. Ouders volgen de sociale media van hun kinderen minder op. Hoe ouder de jongeren, hoe minder de ouder betrokken is met het online gedrag van het kind. De onderzoekers pleiten ervoor dat ouders en leerkrachten tijdig in dialoog gaan met kinderen en adolescenten over cyberpesten, zodat het bespreekbaar wordt. Ze suggereren ook een brievenbus voor anonieme meldingen op school. Daarnaast pleiten ze voor toegepaste opleidingen waarbij de scholieren leren hoe ze moeten omgaan met cyberpesten, zowel als slachtoffer als dader, maar vooral als omstaander. (MVM)