Jaimy (34) vervangt lederwaren door mondmaskers in haar winkel: “Je moet creatief zijn”

Jaimy Catteeuw in haar winkel. © JRO
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Jaimy bouwde haar winkel in de Vlaanderenstraat in Oostende om van lederwaren naar een winkel vol mondmaskers. “Mondmaskers zijn een essentieel product en dus toegelaten tot de verkoop. We moeten iets doen om te overleven”, vertelt Jaimy.

Sinds maandag 2 november zijn alle winkels die niet-essentiële producten aanbieden, gesloten. Dat zorgt ervoor dat winkeliers vaak intensief op zoek naar een oplossing om toch maar open te kunnen blijven zonder daarbij de geldende regels te overtreden. Jaimy Catteeuw (34) is normaal een vaste gast op heel wat openbare en avondmarkten en is jaarlijks ook terug te vinden op kerstmarkten. Ze verkoopt er sokken en lederwaren. Een tijdje geleden kreeg ze een winkelpand op het oog in de Vlaanderenstraat 4, waar vroeger een vestiging van Moeder Babelutte was. “Sinds kort verkochten we hier onze producten zoals we die op de markt aanbieden. Tot we dicht moesten”, vertelt Jaimy, die niet bij de pakken wou blijven zitten. “In deze tijden moet je wel creatief zijn. We boden op de markten al een tijdje een assortiment van mondmaskers aan en besloten die lijn door te trekken naar de winkel.”

Maskers als mode-item

Jaimy gooide het hele assortiment lederwaren en sokken uit haar rekken en besloot zich enkel en alleen op mondmaskers te concentreren. Dat het werkt, is duidelijk. Als we bij de winkel aankomen, staat er al een rij wachtenden. “Die mondmaskers zijn het nieuwe normaal geworden. Iedereen is tegenwoordig wel op zoek naar een specifieke kleur of uitvoering. Het is een echt modeartikel geworden. En dat mogen we verkopen, want het is een essentieel product”, weet Jaimy. “Mensen zijn vaak op zoek naar een specifiek kleur of model. Bij elk kledingstuk wil men tegenwoordig een passend mondmasker. En dat kan hier ook, want we hebben een erg ruim assortiment. Niet alleen de stoffen maskers met filter, maar ook de papieren masker zijn hier per doos verkrijgbaar. We proberen in te spelen op de vraag van de klant. We moeten wel, want het zijn barre tijden voor ondernemers.”

“Goed dat er dergelijke winkels zijn die zo’n ruim assortiment hebben”, zegt een dame die in de rij staat te wachten om binnen te gaan. “Waar ik naar op zoek ben? Een beige, die heb ik nog niet (lacht). Ik heb een mooi beige kleedje en een beige mondmasker staat daar wel bij. Of ik het al gewoon ben? Een mondmasker is tegenwoordig iets waar je het eerst aan denkt als je de deur verlaat.” (JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier