Hypermoderne politiewagens van 200.000 euro, maar camera’s doen het niet

Een archiefbeeld van een ANPR-camera in een politiewagen. © belga
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

De drie hypermoderne politiewagens met ANPR-camera’s moeten van Kortrijk mee een verstevigde burcht maken. Alleen: ze werken niet zoals zou moeten. Al in 2013 stelde de politiezone Vlas de eerste superwagen voor, twee jaar later werden nog twee technologische wonderen aangekocht voor een bedrag van net geen 200.000 euro. Minstens twee ervan zijn niet volledig operationeel, en dat al maanden. “Ze rijden wel, maar de camerasystemen doen het niet”, bevestigt Vlas-woordvoerder Thomas Detavernier.

De kans is groot dat, wie ooit doorheen Kortrijk moest, kennismaakte met een van de drie superauto’s. Voertuigen, met een snuifje Knight Rider, voorzien van performante motoren en uitgerust met allerlei camera’s die de straten van de grootstad veilig maken. Verkeersovertreders, mensen met uitstaande boetes of voertuigen die geseind waren, kregen er een geduchte tegenstander bij en ontsnappen uit de handen van de wet werd nagenoeg onmogelijk.

Het systeem kon oorspronkelijk ook enkele indrukwekkende cijfers voorleggen. In een maand tijd werden meer dan 80.000 nummerplaten gelezen en dat leverde 874 hits op. De techniek kon eveneens worden gekoppeld aan het West-Vlaamse cameraschild, een netwerk van intelligente camera’s die de provincie omsluit. Als kers op de taart werden de wagens gebruikt tijdens gezamenlijke acties met de Franse politie, waardoor ook de grensoverschrijdende criminaliteit kon worden aangepakt.

Dispuut aan de bron?

Kortrijk was de provinciale trendsetter en kocht, naast een Skoda met een prijskaartje van 76.000 euro, ook nog een krachtige Volvo en een Ford. Politiezone Vlas profileerde zich niet alleen als een van de veiligste zones van het land, het diende ook als inspiratie voor heel wat andere zones die meteen hun voorbeeld volgden. Een anonieme bron bij de politie plaatste recent echter een domper op de vreugde. De drie hightech wagens werkten niet. Een dispuut tussen de verschillende partijen zou aan de bron liggen, waardoor het mobiele ANPR-systeem onklaar werd gemaakt.

Wij weten van niks, anders hadden onze specialisten meteen ingegrepen – Bart Cappon van softwarebedrijf TraxGo

Bij TraxGo, de firma achter de InfoTarget-software die de controle van de nummerplaten regelt, valt men compleet uit de lucht. “Werken die systemen niet? Dan is dat het eerste dat we ervan horen!” Bart Cappon, zaakvoerder bij het Anzegemse TraxGo, heeft absoluut geen weet van een defect noch van een dispuut. “Het ANPR-systeem is een uiterst gesofisticeerd systeem, waarbij heel wat partijen een belangrijk deel van de keten vormen. De camera’s op de wagens filmen een nummerplaat die naar een server wordt doorgestuurd. Op hun beurt gaan die servers dan verschillende databases contacteren om te kijken of de nummerplaat een eventuele hit kan opleveren. We leveren systemen aan verschillende zones en zitten ook regelmatig samen met die mensen om ervoor te zorgen dat alles altijd optimaal werkt. Tijdens onze meest recente vergaderingen met politiezone Vlas was er totaal geen sprake van defecte of niet-werkende systemen. Mocht dat wel het geval zijn geweest, dan hadden onze specialisten meteen ingegrepen om het euvel te verhelpen.”

Thomas Detavernier, communicatieverantwoordelijke bij de politiezone Vlas, geeft schoorvoetend toe dat het mobiele systeem niet werkt. “Al moeten we daar toch enige nuance aan toevoegen.” Er is duidelijk te horen dat de politie verveeld zit met de zaak. “Het klopt dat we drie van dergelijke voertuigen in dienst hebben en het klopt eveneens dat er zeker twee niet operationeel zijn. Ze rijden wel, maar helaas werken hun camerasystemen niet, waardoor ze die specifieke opdrachten niet kunnen uitvoeren. Ik heb me moeten informeren, maar het is zeker niet zo dat het hier gaat om een defect dat al jaren aansleept. Het klopt dan wel weer dat ze vorig jaar ook al niet meer actief waren.”

Binnen de politiezone werd dan ook besloten om het over een totaal andere boeg te gooien en niet verder te gaan met onze anonieme voertuigen – Thomas Detavernier, communicatieverantwoordelijke politiezone Vlas

Over de oorsprong van het probleem blijft Thomas vaag. “Technologie evolueert vaak erg snel, waardoor het beschikbare materiaal vaak niet meer mee kan met de nieuwste technieken. Daarnaast werd het binnen de zone ook duidelijk dat onze drie gebanaliseerde (anonieme, red.) voertuigen misschien hun doel voorbij schoten. Er zijn heel wat situaties waar auto’s in striping (conventionele politievoertuigen met duidelijke belettering, red.) heel wat nuttiger zijn en vooral veel meer ingezet kunnen worden. Wanneer men spreekt over ANPR-voertuigen spreekt men eveneens over aanzienlijke investeringen en die investeringen moeten maximaal ingezet worden. Dat was met onze gebanaliseerde voertuigen niet het geval. Binnen de politiezone werd dan ook besloten om het over een totaal andere boeg te gooien en niet verder te gaan met onze anonieme voertuigen.”

Gloednieuwe combi’s

De inwoners van de politiezone moeten echter niet vrezen voor hun veiligheid. “Ik stip graag nog aan dat Vlas nog steeds een voortrekkersrol speelt op gebied van technologische beveiliging”, sluit Thomas af. “In vergelijking met andere zones investeren we nog steeds fors in onze camerasystemen en in 2020 zullen we onze gloednieuwe combi’s voorstellen, die allen voorzien zullen zijn van camera’s van de laatste generatie.”

Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne, hoofd van de politieraad, bleef erg karig met commentaar. Hij bevestigde dat de anonieme superwagens al lange tijd buiten dienst zijn, maar wenste verder niet te communiceren.

In een eerdere versie van dit bericht werd onterecht een foto van een wagen van Securoad gebruikt. We wensen te benadrukken dat die firma niets met dit artikel te maken heeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier