Hoe gaan de vier Brugse cultuurhuizen om met de coronacrisis?

Jeroen Vanacker en Katrien Van Eeckhoutte van het Concertgebouw. (foto DC) © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

De cultuursector lijdt onder de coronacrisis en smacht naar meer publiek tijdens de voorstellingen. Hoe zit het met de vier Brugse cultuurhuizen? Hebben zij bij burgemeester Dirk De fauw plannen ingediend met de vraag om meer dan 200 toeschouwers toe te laten? Welke maatregelen nemen zij om in september het nieuw seizoen veilig op te starten?

Het Concertgebouw gooit vanaf september zijn huis weer open. “De ticketverkoop start op 31 augustus gefaseerd, we bieden enkel online kaartjes aan voor de voorstellingen van september en oktober”, zegt directeur Katrien Van Eeckhoutte. Het jaarthema, bedacht voor de pandemie, is heel toepasselijk de biodiversiteit: ‘voor het leven’ heeft aandacht voor de dubbelzinnige relatie tussen mens en natuur….

“We hebben ons programma grondig moeten herwerken in functie van de 200 toeschouwers die de Veiligheidsraad maximaal toelaat. Maar ik ben momenteel ons plan aan het finaliseren om aan burgemeester Dirk De fauw een uitzondering aan te vragen. Als je de anderhalve meter afstand respecteert, kan je in onze concertzaal met 1250 zitjes op een veilige manier 320 à 350 toeschouwers laten zitten, afhankelijk van de bubbels. De Kamermuziekzaal is nog een issue: we weten niet wat daar momenteel mogelijk is.”

Mondmaskers

“We nemen veel maatregelen om de veiligheid van onze toeschouwers te garanderen: een mondmaskerplicht, handen ontsmetten , met pijlen dirigeren we de publieksstroom, zodat toeschouwers elkaar niet kruisen. De poetsploeg zal nog meer aandacht besteden aan het reinigen en het ontsmetten, met focus op de contactoppervlakten. Een voordeel is dat het moderne Concertgebouw brede gangen en een goede ventilatie heeft”, aldus Katrien Van Eeckhoutte.

“Corona heeft ons en de artiesten verplicht om creatief na te denken. Sommige voorstellingen worden ontdubbeld en zijn twee keer op één dag te zien voor een beperkt publiek. Er wordt zonder pauze gewerkt, enkele producties zijn ingekort. En het Mahler-programma van het Brussels Philharmonic, met groot orkest en drie koren, krijgt een intiemere uitvoering. De pandemie heeft het dansduo ECCE en pianist Daan Vandewalle geïnspireerd tot nieuwe creaties. Daan opent het seizoen met het toepasselijk concert ‘Caress’ over de onmogelijkheid om elkaar aan te raken.”

“Ons programma voor september en oktober is volledig gescreend, daarna zijn er nog vraagtekens. Welk buitenlandse artiesten kunnen naar Brugge komen? Veel voorstellingen voor derden zijn geschrapt of uitgesteld naar het najaar. Er zal geëxperimenteerd worden met ‘hybride’ congressen, deels live en deels vanop afstand.”

“Of voorstellingen voor 200 man rendabel zijn? Het is een moeilijke oefening, want het Concertgebouw heeft, naast subsidies, drie bronnen van inkomsten: tickets, sponsoring en business events. Alles hangt af van hoe elk van die bronnen in gevaar komt. De tickets staan onder druk, de voorbije jaren draaiden wij op gemiddeld 80% bezetting. We hopen dat onze partners en sponsors ons blijven steunen.”

Hoe lang kan het Concertgebouw een crisis aan? Katrien van Eeckhoutte: “Onze 70 personeelsleden waren de voorbije maanden technisch werkloos. Door de lockdown moesten wij 180 freelancers en evenveel vrijwilligers ontgoochelen. Gelukkig valt het inzake besmettingen in de Brugse regio nogal mee, ik heb goede hoop. Nu nog de burgemeester en de minister overtuigen om meer publiek toe te laten…”

Kunstencentrum KAAP dient geen plan in. “Voorlopig zijn al onze voorstellingen voor een publiek van maximaal 200 toeschouwers en vaak minder”, zegt Melopee Dedeurwaerder. “De anderhalve meter regel doet ons lijden, omdat onze zaal van 100 man in De Werf gereduceerd wordt tot 20 à 40 mensen. Voor het stadsfestival AMOK van 2 tot 11 oktober hebben we geen uitzondering gevraagd, ook niet voor de Sint-Jakobskerk. Daar laten we 150 mensen toe en organiseren we twee keer een concert om de band en de onkosten te kunnen coveren. Tijdens AMOK kun je dit doen, omwille van het festivalgegeven. Maar in een jaarplanning is dat moeilijker, met avondconcerten tijdens de week. En dan heb je nog internationale artiesten die niet in België geraken…”

Het Cultuurcentrum Brugge diende volgens Peter Roose evenmin een aanvraag tot uitzondering in, omdat de stadszalen nooit de maximale capaciteit van 200 toeschouwers overschrijden, bij naleving van de veiligheidsvoorschriften en de afstandsregels: “De stadsschouwburg is onze grootste zaal met 690 zitjes, in coronatijd mogen en slechts 191 mensen binnen. We garanderen de afstand van 1,5 meter en laten maximaal bubbels van twee personen toe.”

“Om geen verlies te lijden heb je 60 à 80% bezetting nodig. Het schrappen van de pauze lijdt ook tot verlies bij de foyer uitbating. Voorstellingen inkorten en meerdere keren per dag spelen is een oplossing, maar je moet de zaal telkens opnieuw ontsmetten en coronaproof krijgen. Veel internationale artisten hebben hun komst gewoon een jaar uitgesteld.”

Matrix

Patrick Keersebilck, directeur van Cactus Muziekcentrum, is nog volop het dossier aan het bestuderen: “Voorlopig houden we het op concerten voor 200 man, hoewel de MaZ 900 staande toeschouwers kan herbergen. De uitverkochte concerten hebben we verzet naar het voorjaar van 2021. Onze sector is vragende partij om die anderhaklve meter om te zetten naar 1 meter afstand. Ik vrees dat, zolang er geen vaccin is, de regels nog een paar keer zullen veranderen. Voor onze planning is dat heel vervelend. Het is nu duidelijk dat de cultuursector voor veel politici een onbekend gegeven is, ze maken niet de juiste inschatting. Op basis van de matrix met 23 parameters die onze sector opgesteld heeft, is het mogelijk om op een veilige manier meer toeschouwers toe te laten. Dat zal pas voor later zijn, ons seizoen start op 19 september met het intieme concert van Ibe voor maximaal 200 man.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier