Schepen van Mobiliteit Axel weydts (SP.A) stelde afgelopen vrijdag trots de plannen van het Kortrijkse stadsbestuur met de kleine straatjes ronde de Onze-Lieve-Vrouwekerk voor. Die kaderen in een groter plan van het bestuur om het historisch centrum van Kortrijk te renoveren. Ze investeren daarvoor 32 miljoen euro. "Concreet krijgen de Onze-Lieve-Vrouwestraat, de Kapittelstraat, de Pieter De Cockelaerestraat en Begijnhofstraat een heel andere uitstraling", aldus de schepen. "Het is er nu vooral een lappendeken van asfalt, met te smalle voetpaden. Maar het wordt mooier dan Vieux Lille. Er komen groene geveltuintjes en een woonerf."
...

Schepen van Mobiliteit Axel weydts (SP.A) stelde afgelopen vrijdag trots de plannen van het Kortrijkse stadsbestuur met de kleine straatjes ronde de Onze-Lieve-Vrouwekerk voor. Die kaderen in een groter plan van het bestuur om het historisch centrum van Kortrijk te renoveren. Ze investeren daarvoor 32 miljoen euro. "Concreet krijgen de Onze-Lieve-Vrouwestraat, de Kapittelstraat, de Pieter De Cockelaerestraat en Begijnhofstraat een heel andere uitstraling", aldus de schepen. "Het is er nu vooral een lappendeken van asfalt, met te smalle voetpaden. Maar het wordt mooier dan Vieux Lille. Er komen groene geveltuintjes en een woonerf." De vernieuwingen brengen wel erg ingrijpende werken met zich mee, want ook de rioleringen moeten vernieuwd worden. Parijzenaar Michel Desvigne, ontwerper van de verlaagde Leieboorden, zal het geheel uitdenken. De eerste nutswerken starten rond Pasen 2021 of na de zomer in 2021. De rioleringswerken vatten in het voorjaar van 2022 aan.Een korte rondvraag in de Onze-Lieve-Vrouwestraat leert dat er vooral veel verwarring bestaat over wat dat nu precies is, een woonerf. "Mogen wij hier dan niet meer naar onze garage rijden met onze auto?", is een vraag die vooral veel oudere bewoners zich stellen. Voor de duidelijkheid: binnen een woonerf mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken. Spelen is er eveneens toegelaten. Wagens zijn er nog steeds welkom, al mogen bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen. Zo nodig moeten ze stoppen. Bestuurders moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. Er wordt een maximum snelheid van 20 kilometer per uur gehanteerd. Voetgangers langs hun kant mogen het verkeer dan weer niet nodeloos belemmeren."Een slag in het gezicht van buurtbewoners en ondernemers", noemt oppositiepartij Vlaams Belang het idee van het Kortrijkse stadsbestuur. "Al te vaak stellen we vast dat in het centrum de zone 30 niet wordt gerespecteerd. Is het dan een prioriteit om over te schakelen naar een woonerf en dus een zone 20? Wij hopen alvast dat er geen economische slachtoffers zullen vallen. Denk maar aan de sluiting van Brasserie César op de Grote Markt in 2019. De lokale horeca reageerde toen massaal en heel veel horeca-uitbaters stonden toen al het water aan de lippen", aldus Wouter Vermeersch (Vlaams Belang). Jeannine Willekens (72), die al bijna 22 jaar in de Pieter De Cockelaerestraat woont, is het daar niet mee eens. "Zo lang ik nog met mijn autootje aan de parking hier even verderop kan, is dat voor mij geen probleem", vertelt ze. "Ik kan niet te ver weg meer parkeren, want ik ben niet zo mobiel. Maar hier de volledige breedte van de baan kunnen gebruiken om te wandelen, lijkt mij wel aangenaam. Voor iets grotere afstanden gebruik ik mijn looprek, en dat is soms moeilijk met die smalle, oneffen voetpaden hier. Auto's staan ook dikwijls geparkeerd waar het niet mag. Laat die aanpassingen dus maar komen." Hetzelfde geluid bij enkele tieners, die elke dinsdag steevast iets komen drinken bij kattencafé Kuro Neko in de Onze-Lieve-Vrouwestraat. "Wij komen steeds naar hier met de fiets, maar dat is soms wel gevaarlijk. De straat is zo smal dat je voor een vrachtwagen uit de tegengestelde richting, soms letterlijk moet weg springen", aldus Emma Vanneste (17). "Het lijkt me wel leuk om met zijn allen naast elkaar tot hier te kunnen wandelen."De lokale handelaars lijken de kat nog wat uit de boom te kijken. "We weten nog niet goed wat we moeten denken", aldus Britt Degroote (26). Ze runt samen met haar papa Guide Degroote (53) de Italiaanse speciaalzaak Pomodoro op de hoek van de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de Kapittelstraat. "Ik wil dit zeker niet negatief bekijken. Kortrijk wordt er alleen maar mooier op en het is leuk dat ook onze buurt daar nu van kan genieten. Langs de andere kant komen nog zeker 75 procent van mijn klanten met de wagen tot hier. Vaak moeten die grote bestellingen mee kunnen nemen. De Shop-en-Go-plaatsen voor onze deur kunnen we dus moeilijk missen. En ook voor onze leveranciers moeten we natuurlijk bereikbaar blijven. Maar we zitten hier nu al 25 jaar, we gaan ons niet laten kennen door een beetje verandering", besluit ze optimistisch.