De Nieuwpoortse zeedijk mag dan een van de breedste dijken aan zee zijn, het stadsbestuur heeft in zijn circulatieplan het verbod om er te fietsen opgenomen. Tot groot ongenoegen van de handelaars die al open mochten zijn en voor de zaken die vanaf vorige week de deuren mochten openen. "Een zoveelste ramp, zonder meer", reageert een boze Yves Vermeersch, uitbater van Linny's IJs en Wafels. Ik heb mijn zaak zoals zovelen hier volledig in regel gebracht met de covid-19 maatregelen. Kijk even rond: hier passeert praktisch niemand meer. Tachtig procent van onze klanten waren mensen die hier met de fiets passeerden. Nu staan er hier enkele stadswachten die, al...

De Nieuwpoortse zeedijk mag dan een van de breedste dijken aan zee zijn, het stadsbestuur heeft in zijn circulatieplan het verbod om er te fietsen opgenomen. Tot groot ongenoegen van de handelaars die al open mochten zijn en voor de zaken die vanaf vorige week de deuren mochten openen. "Een zoveelste ramp, zonder meer", reageert een boze Yves Vermeersch, uitbater van Linny's IJs en Wafels. Ik heb mijn zaak zoals zovelen hier volledig in regel gebracht met de covid-19 maatregelen. Kijk even rond: hier passeert praktisch niemand meer. Tachtig procent van onze klanten waren mensen die hier met de fiets passeerden. Nu staan er hier enkele stadswachten die, als ze een eenzame fietser opmerken, er naartoe hollen om hem of haar tegen te houden en weg te jagen. Voorbijrijdende vrachtwagens en werken: dat zien we genoeg", zegt een boze Yves Vermeersch nog.Gille De Smet baat twee strandwinkels uit op de zeedijk en hoopt dat de tweedeverblijvers vlug kunnen terugkeren. "Dat zal toch iets oplossen. Ik heb het voorbije weekend beelden gezien van shoppers op de Antwerpse Meir. Dat was nog iets anders, maar ja, het is vooral de kust die onder vuur ligt. Hier op de dijk is het nochtans perfect mogelijk om zelfs met fietsers de social distance te respecteren."Yves en Gille begrijpen dan ook niet dat in de aanpalende winkelstraat Albert I-laan alles kan en mag, zeggen ze. "De Albert I-laan is een heel stuk smaller dan de zeedijk, maar daar mogen wagens rijden, moeten de fietsers zich op de smalle rijweg wringen tussen voertuigen, vrachtwagens die er hun lading lossen en wandelen de voetgangers op relatief smalle voetpaden en nu zelfs op straat. Kortom: alle verkeer wordt door de Albert I-laan gejaagd en op de zeedijk is er zogezegd zelfs geen plaats voor een fietser. Je reinste Kafka. In tegenstelling tot de grote ketens wordt het voor ons, kleine commerçanten, een strijd om te overleven."Ook oppositiepartij Pro reageert op de aanpak van de crisis door het stadsbestuur. "Toen we enkele maanden geleden de vraag stelden waarom de terrassen in de Albert I-laan verboden werden, kregen we steevast het veiligheidsargument te horen van de burgemeester", zegt gemeenteraadslid Nicolas Vermote. "Nu lanceert hij zonder pardon een woonerf, waarbij alle voetgangers te midden van de straat mogen wandelen en het verkeer, weliswaar aan 20 kilometer per uur, daar nog eens tussen mag rijden. Is dit dan zoveel veiliger? Vanuit Pro Nieuwpoort stellen we voor om de Albert I-Laan tussen 10 en 18 uur volledig af te sluiten voor alle verkeer, teneinde de veiligheid te verhogen en de terrassen op de parkings opnieuw toe te laten. Dit betekent een belangrijke ondersteuning voor de getroffen horecasector."Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) reageert. "Wij hebben op de dijk zoveel mogelijk ruimte willen creëren voor wandelaars. Fietsers kunnen gemakkelijk tot daar fietsen en dan een wandeling op de dijk maken. Van de Albert I-laan hebben wij een woonerf gemaakt met alle regels dat zoiets met zich meebrengt: slechts 20 km per uur rijden. Wandelen op straat mag. De Politieraad heeft ons zelfs gefeliciteerd met de genomen maatregelen", zegt de burgemeester. (DVL)