In het Kruitmagazijn wordt een mooie initiatief voorgesteld rond het herdenken van de Eerste Wereldoorlog. Met 'Clay Front' en met 'Clay Front Homecoming' maakte kunstenares Griet Dobbels (55) uit Nazareth, die ooit studeerde aan de Royal College of Art in Londen studeerde, een kunstwerk als eerbetoon aan de veel vermiste soldaten. Ze toont 10 verschillende sculpturen. "Die tien werken verwijzen naar tien verschillende locaties langs de frontlijn waar ik klei heb opgegraven", zegt de kunstenares. "Met die klei ging ik dan aan de slag en maakte ik serviezen. Op de tien plaatsen zijn he...

In het Kruitmagazijn wordt een mooie initiatief voorgesteld rond het herdenken van de Eerste Wereldoorlog. Met 'Clay Front' en met 'Clay Front Homecoming' maakte kunstenares Griet Dobbels (55) uit Nazareth, die ooit studeerde aan de Royal College of Art in Londen studeerde, een kunstwerk als eerbetoon aan de veel vermiste soldaten. Ze toont 10 verschillende sculpturen. "Die tien werken verwijzen naar tien verschillende locaties langs de frontlijn waar ik klei heb opgegraven", zegt de kunstenares. "Met die klei ging ik dan aan de slag en maakte ik serviezen. Op de tien plaatsen zijn heel wat mensen vermist geraakt tijdens de oorlog. Mijn werk is een soort aan eerbetoon aan hen, soldaten die van over heel de wereld naar hier zijn gekomen." De verschillende sculpturen staan op een verhoog met een gegraveerde tekst, die verwijst naar het slagveld waar de klei werd gevonden. "Je ziet dat de kleur wat verschilt. Zo is de klei uit Ramskapelle veel bleker. Wellicht omdat de plek dicht bij de kust ligt." "Het servies verwijst naar de moeders en de vrouwen die op het thuisfront achter blijven en daar hun eigen oorlog moeten uitvechten", zegt Griet Dobbels. "Het zijn banale voorwerpen die iedereen dagelijks nodig heeft, oorlog of geen oorlog. De vermisten zijn als het ware opgenomen in het servies."Het project kent een tweede luik: 'Clay Front Homecoming'. "Het is altijd mijn bedoeling geweest om op een of andere manier iets te doen terugkeren naar de landen vanwaar die vermisten afkomstig zijn." Via het IFFM kreeg de kunstenares een lijst met 9.770 soldaten die vermist raakten op de tien locaties. "Ik maakte kleine gebakken potten met een stempel van de plaats. Die steek ik in een doos en stuur die terug naar de burgemeester van de steden en gemeentes waarvan die soldaten afkomstig zijn, met een bijhorend certificaat." Er vertrekken dozen naar onder meer Wiengarten in Duitsland, Auckland in Nieuw-Zeeland, Woubrechtegem in België en Mers El Hadjadj in Algerije. Op de doos voor Algerije liet Griet de tekst in het Arabisch vertalen. "Algerije was vroeger een Franse kolonie. Frans is er nog de taal, maar dat verwijst nog een beetje naar de kolonisator van vroeger. Daarom vond ik het belangrijk om het Arabisch te gebruiken." De kunstenares verkoopt potjes om haar project te financieren. "Ik heb geen budget om alles naar het buitenland op te sturen, maar bezoekers die een werkje kopen, zorgen ervoor dat er een postpakket kan vertrekken."Ondertussen kreeg Griet al verschillende bedankbrieven van burgemeesters in België, zoals van Paul Magnette van Charleroi. De tentoonstelling opent op zaterdag 9 november in het Kruitmagazijn. De vernissage om 19 uur wordt opgeluisterd door muzikanten Jana Pieters en Paco Collumbien, die iets doen met Barokmuziek, maar dan op een eigentijdse manier. De tentoonstelling is elk weekend te bezoeken tot 20 december, of in groep op afspraak. Meer info via www.grietdobbels.be/clay-front.(CMW)