De fabriekssite Bruynooghe's Koffie tussen de Minister Liebaertlaan en de Vlaanderenkaai ligt er al een aantal jaar verlaten bij: in 2011 stopten Does Bruynooghe en haar man Jan er hun activiteiten. Eind 2013 maakte Matexi dan plannen bekend voor de ontwikkeling van de site, maar dat stuitte toen op protest van buurtbewoners. Ondanks het feit dat stad Kortrijk in oktober 2015 een bouwvergunning toekende, trok de ontwikkelaar begin 2016 het bouwdossier in. Daarna werd er achter de schermen hard verder gewerkt, zo blijkt nu.
...

De fabriekssite Bruynooghe's Koffie tussen de Minister Liebaertlaan en de Vlaanderenkaai ligt er al een aantal jaar verlaten bij: in 2011 stopten Does Bruynooghe en haar man Jan er hun activiteiten. Eind 2013 maakte Matexi dan plannen bekend voor de ontwikkeling van de site, maar dat stuitte toen op protest van buurtbewoners. Ondanks het feit dat stad Kortrijk in oktober 2015 een bouwvergunning toekende, trok de ontwikkelaar begin 2016 het bouwdossier in. Daarna werd er achter de schermen hard verder gewerkt, zo blijkt nu."We hebben het nieuwe plan samen met architectenbureau 3Architecten, studiebureau Cnockaert, stad Kortrijk en de buurtbewoners opgemaakt", vertelt Marie-Emmy Savels, project developer van Matexi West-Vlaanderen. "Er wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de buurtbewoners. We hebben onder meer een andere oriëntatie gegeven aan een groot deel van de woongelegenheden. Ook het aantal bouwlagen werd aangepast: aan de kant van de Liebaertlaan gaan we van vijf naar vier bouwlagen. De gevel zal ook niet in beton zijn, maar wel in baksteen, zodat die past in het straatbeeld."Het bestaande groen op de site zal geïntegreerd worden in de nieuwe woonbuurt en er komen twee ontmoetingsplaatsen. "Ook zal er een creatieve invulling gegeven worden aan de grote niveauverschillen in het gebied", verduidelijkt Marie-Emmy Savels. "De nieuwe buurt zal beschikken over een kwalitatief openbaar domein met graspleinen, een wadi (bufferbekken voor regenwater, red.) en vijf fietsenstallingen."De hele site wordt bovendien autovrij gemaakt. Er komt een fiets- en voetgangersdoorgang die de omliggende straten met elkaar verbindt. "Voor de bewoners voorzien we twee ondergrondse parkeergarages, een aan de Liebaertlaan en een aan de Vlaanderenkaai. Er komen ook enkele Shop&Go-plaatsen." "Verder plannen we ook twee ontmoetingsplaatsen, een binnen en een buiten. De ontmoetingsplaats komt in het nieuwe appartementsgebouw langs de Liebaertlaan waar nu de doorgang is en zal door de buren en buurtbewoners gereserveerd kunnen worden voor vergaderingen of feestjes", verklaart Marie-Emmy Savels. "Aanvankelijk dachten we aan een kinderopvang, maar een polyvalente zaal lijkt ons beter."De project developer van Matexi benadrukt nog eens dat er nog overlegmomenten met de buurtbewoners op de agenda staan. "We hebben intussen de omgevingsvergunning en hopen nog dit jaar de bouwvergunning te krijgen. Voor het ontwerp in het kader van die vergunning zullen we binnenkort opnieuw sessies met de buurt organiseren." Intussen starten deze maand de afbraakwerken opnieuw op. Matexi hoopt de bouw in de lente van 2019 op te starten. "De werken zullen 12 tot 18 maanden duren", besluit Marie-Emmy Savels.