Gemeente wil uitbreiding bebouwde kom aan Knesselarestraat: “Meermaals knalde er iemand op mijn eigendom…”

"Als de gemeente geen verdere stappen onderneemt, denk ik eraan om mijn volledig terrein een halve meter te verhogen. Dat is de enige manier om te vermijden dat er nog auto's in mijn gevel rijden", zegt Laurens. © AVH
Redactie KW

Overdreven snelheden leidden in het verleden vaak tot ongevallen ter hoogte van de kruising tussen Knesselarestraat en Hoogstraat. Met een verkeerspoort en aangepaste bushaltes wil het gemeentebestuur hier nu definitief komaf mee maken. Laurens De Cuyper, eigenaar van het huis rechtover de Hoogstraat, is opgelucht maar blijft angstig: “Mijn eigendom wordt nog altijd blootgesteld aan het verkeer…”

“Ik ben supertevreden met die verkeerspoort, de signalisatieborden en de verhoogde bushaltes maar mijn eigendom wordt nog steeds blootgesteld aan het verkeer dat uit de Hoogstraat komt. Ik woon al lang in deze straat en verhuisde op mijn zeventiende met mijn ouders naar dit huis. Toen mijn oma er nog woonde, gebeurde er zelfs een dodelijk ongeval met een motorbestuurder en waren er nog ettelijke andere zware ongevallen”, vertelt Laurens De Cuyper, eigenaar van het huis.

Camerasysteem

Meestal zijn het bestuurders die de snelheid verkeerd inschatten en niet meer kunnen remmen waardoor ze recht op het huis afstevenen. Soms zijn ze dronken en plegen ze vluchtmisdrijf, daarom liet De Cuyper een camerasysteem installeren. Nadeel bij de ongevallen met een onbekende dader, is dat de brandverzekering instaat voor alle kosten aan het huis. Na een jaar met meer dan drie ongevallen besliste die brandverzekering echter om geen vergoedingen meer uit te betalen waardoor de bewoner nu vaak zelf voor de kosten moet opdraaien.

Auto in de living

Vorig jaar moest bij een ongeval niet alleen de voortuin eraan geloven, een man reed in de vroege uurtjes op weg naar zijn werk en kon niet op tijd remmen. Via de rozenperkjes belandde hij met zijn auto door het raam en in de salon van het huis. Laurens kwam er met schrik vanaf.

Het laatste ongeval dateert al van 24 januari 2017 maar toch kijkt Laurens angstig naar de toekomst: “Op zich zijn alle eerdere ongevallen relatief vlot afgehandeld. Maar voor hetzelfde geld knalt hier eens een vrachtwagen ons huis binnen terwijl wij in de woonkamer zitten. Ik wil niet weten hoe het dan met ons zal aflopen”, zegt de bewoner.

Hij vermoedt ook dat hij niet de enige buurtbewoner is die het kruispunt gevaarlijk vindt. Volgens hem rijdt iedereen er snel, alleen mensen die de buurt niet kennen, zijn onbekend met de bochten en kruispunten. Ook als het zwaar regent of mist hangt, is de situatie aan de Hoogstraat moeilijk in te schatten. Volgens Laurens zou de beste oplossing een vluchtheuvel voor het kruispunt in de Hoogstraat zijn. Maar betere signalisatie of een hoger trottoir zou hem al tevreden stellen.

Straatverlichting aan

“Het gemeentebestuur heeft al stappen ondernomen om straatverlichting aan mijn kant te laten branden. Maar licht houdt jammer genoeg niet alles tegen. Toch vind ik het jammer dat, na alle werken die hier al gebeurd zijn, er geen extra vluchtheuvel in de Hoogstraat werd geplaatst. Als de gemeente geen verdere stappen onderneemt, denk ik eraan om mijn volledig terrein een halve meter te verhogen. Dat is de enige manier om te vermijden dat er nog auto’s mijn gevel inrijden.”

Op de gemeenteraad van 28 maart werd duidelijk dat de stad de bebouwde kom wil uitbreiden omdat de snelheidsbeperking tot 50 kilometer per uur alleen mogelijk is binnen de bebouwde kom.

De gemeente legde dit besluit voor aan het departement Mobiliteit en Openbare werken- afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. (AVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier