"Tijdens de vorige legislatuur kregen we vaak te horen dat er geen openbaar vervoer tussen de diverse deelgemeenten was", vertelt schepen van Mobiliteit Geert Moerkerke (Open VLD). "We kregen ook tijdens gemeenteraden vaak de vraag naar een oplossing voor het mobiliteitsprobleem tussen de deelgemeenten. Ook tijdens verkiezingsdebatten was dat een item."
...

"Tijdens de vorige legislatuur kregen we vaak te horen dat er geen openbaar vervoer tussen de diverse deelgemeenten was", vertelt schepen van Mobiliteit Geert Moerkerke (Open VLD). "We kregen ook tijdens gemeenteraden vaak de vraag naar een oplossing voor het mobiliteitsprobleem tussen de deelgemeenten. Ook tijdens verkiezingsdebatten was dat een item.""Het openbaar vervoer tussen de deelgemeenten is inderdaad een probleem", gaat de schepen verder. "Wie met het openbaar vervoer van Westrozebeke of Oostnieuwkerke naar Staden wil, moet eerst naar Roeselare en moet daar overstappen op een andere bus. Wij kaartten het probleem indertijd een aantal keer aan bij De Lijn. Omdat er niet onmiddellijk een oplossing mogelijk leek, zochten we naar een alternatief.""Dat vonden we uiteindelijk bij het busje dat door woonzorgcentrum De Oever af en toe gebruikt werd voor uitstapjes maar ook vaak stil stond. Het busje reed in april voor het eerst uit. Toen startte een proefproject van zes maanden waarbij het busje elke donderdagmorgen ingeschakeld werd als pendelbus tussen de deelgemeenten. Het busje - dat plaats biedt aan zeven mensen en een rolstoelgebruiker - startte zijn rit aan woonzorgcentrum De oever en deed nadien diverse haltes aan. Van De Oever ging het naar de kerk in Oostnieuwkerke, de kerk in Westrozebeke, de school op De Vijfwegen, het gemeentehuis en dienstencentrum in Staden, het vroegere gemeentehuis in Staden en de bushalte in Sleihage, om zo terug naar Oostnieuwkerke te rijden.""De bus kon echter op heel weinig belangstelling van het publiek rekenen", zucht Geert. "Het achttal chauffeurs dat op vrijwillige basis met de bus rijdt, opperde dat we misschien niet op een voldoende aantal plaatsen stopten en stelde ook voor om de bus op meerdere dagen in te zetten. Daarop beslisten we om de dienstverlening uit te breiden. Sedert augustus rijdt de bus ook uit op woensdag- en vrijdagvoormiddag en wordt aan iedere bushalte langs het traject gestopt.""Bovendien rijdt de bus die dagen elke voormiddag vier ritten. De eerste rit start om 9 uur en eindigt om 9.32 uur. Om 9.40 uur gaat de tweede rit van start waardoor mensen eigenlijk vlot heen en terug van huis naar hun bestemming raken en omgekeerd.""We verspreiden de nieuwe regeling via de gemeentelijke website, de pers en Facebook en bezorgden ze ook aan iedereen via de post, maar toch brengt ook de nieuwe regeling weinig zoden aan de dijk", aldus de schepen. "Er zijn weken dat er niemand op de bus zit. Dit is niet alleen voor ons, maar ook voor onze vrijwillige chauffeurs weinig motiverend. Vandaar dat we het project nog tot eind deze maand een kans geven. Is er geen beterschap dan valt het doek definitief over de pendelbus.""We weten echt niet waarom de bevolking de pendelbus links laten liggen en wat het probleem kan zijn. In buurgemeente Houthulst schijnt de pendelbus tussen de deelgemeenten wel succesvol te zijn, terwijl ook de pendelbus naar AZ Delta en onze mindermobielencentrale een succes zijn.""We hebben het item ook al aangekaart op de Vervoerregio. Daar denken ze dat het vooral een zaak van drempelvrees is en niet echt honderd procent vertrouwen hebben in het opzet. Nochtans is de bus volledig gratis. Ik doe dan ook een warme oproep om die drempelvrees te overwinnen zodat het project kan blijven verder bestaan."Info: www.staden.be/pendelbus.