Componist Fonny De Wulf vestigt zich in Oostende: “Geen plaats die mij beter zal inspireren”

De 40 jaar oude vleugelpiano is het pronkstuk van het interieur. © JRO
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Fonny De Wulf is naar eigen zeggen thuisgekomen In Oostende. Sinds kort woont hij in een appartement in de Visserskaai met zicht op de haven en de zee. “De zilte geur ter hoogte van de Vistrap deed me thuis voelen in Oostende”, klinkt het.

Voor wie Fonny De Wulf niet kent: Fonny is de componist van de muziek die te horen was in de bekende Vlaamse televisiereeksen windkracht 10 en Flikken. Maar hij is zoveel meer dan dat. De Wulf is componist van zo’n 600 nummers, waaronder de nummers voor Kamiel Spiessens en Jimmy B, beiden typetjes van Chris Van den Durpel. Sinds 1995 heeft Fonny zijn eigen digitale opnamestudio. Tot voor kort woonde de man in Waasmunster. Tegenwoordig woont De Wulf in een prachtig appartement in de Visserskaai, met prachtig zeezicht en zicht op de haven.

“Ik wou weg uit het Waasland. Ik woonde er in een beboste, donkere omgeving”, legt Fonny uit. “Als componist ben je altijd op zoek naar nieuwe impulsen. Ik heb er bijna 27 jaar gewoond, na zo’n tijd denk je eraan om eens andere oorden op te zoeken, op zoek naar inspiratie. Vorig jaar kwam er een einde aan mijn relatie. Dat is niet mijn drijfveer geweest om naar Oostende te verhuizen, maar het vergemakkelijkte wel mijn keuze.”

Meteen verkocht

Fonny komt dan wel uit het Waasland, toch is er altijd al een link met Oostende geweest. “Ik wou eerst naar Spanje verhuizen, maar er zijn in eigen land zoveel ongelooflijk mooie plekjes om uit te kiezen. Daarnaast is mijn werk hier nog niet af”, vervolgt Fonny. “De keuze ging tussen Knokke, Nieuwpoort en Oostende. Weet je… je wordt soms ergens naartoe gezogen. Toen ik in Oostende kwam, kwam ik langs de Vistrap. Ik rook die zilte geur en wist meteen dat dit mijn thuis zou worden. Na een zoektocht van vier dagen via allerlei zoeksites kwam ik dit appartement op de Visserskaai tegen. Ik was meteen verkocht. Ik heb zelfs al een app gedownload waarmee ik de boten die de haven van Oostende aandoen, kan volgen.” (lacht)

“Het toeval wil dat mijn familie eigenlijk uit Oostende afkomstig is. Mijn grootvader is hier in 1902 geboren. Er ik weet dat er een lingeriewinkel was in Oostende van rechtstreekse familie van mij: het heette Wulf-Huys. Niemand van mijn familie die hier ooit woonde, is nog in leven. Misschien zijn mijn roots wel de reden waardoor Oostende mij heeft aangetrokken. Ik heb vanuit mijn appartement zicht op de haven, de Oosteroever en op het Klein Strand met daarachter de prachtige Noordzee. Een beter zicht kan ik mij niet indenken. Ik heb geen televisie en die heb ik hier nog minder nodig, want die twee grote ramen zijn mijn breedbeeldtelevisie. Er is geen plaats die mij beter zal inspireren dan deze.”

Fonny ontvangt ons in zijn living, alleen lijkt die eerder op een opnamestudio. “Ik noem dit niet mijn living”, lacht Fonny. “Ik leef in mijn opnamestudio en dan is de ‘living’ de ideale plaats om die te bouwen. De situatie waarin ik mij nu bevind, is de droom van elke componist. 59 jaar heb ik erop moeten wachten om mijn zin te kunnen doen. Maar je hebt uiteraard ook een partner nodig in je leven, die daarmee kan leven.”

Eenzaamheid nodig

Die partner vond de componist in Isabelle Verstichel. Isabelle was in de jaren 90 regieassistente bij Windkracht 10 en was ook productieassistente bij De Planckaerts. “We kenden elkaar dus wel, maar verloren elkaar uit het oog. Zowel Isabelle als ik zagen onze relatie op de klippen lopen. Een eerste contact na jaren via Facebook bracht ons bij elkaar”, aldus Fonny. “Isabelle blijft wonen waar ze nu woont, maar komt elk weekend naar Oostende. Als componist heb je de eenzaamheid nodig en die rust heb ik hier wel.”

Isabelle en Fonny genieten van het uitzicht op de zesde verdieping.
Isabelle en Fonny genieten van het uitzicht op de zesde verdieping. © JRO

De start van de relatie met Isabelle, was meteen ook de eerste kennismaking van Fonny met het paradepaardje in Fonny’s nieuwe opnamestudio: een praktisch onbespeelde 40 jaar oude vleugelpiano. De piano werd afgelopen zaterdag met een lift tot in het appartement van Fonny op de zesde verdieping gebracht. “De piano werd destijds aangekocht door de familie Verstichel-Coppens, jawel de familie van Isabelle”, duidt Fonny. “De Kawai werd aangekocht voor een huisconcert om laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd financieel te ondersteunen.”

De verhuizing naar Oostende is voor Fonny een lichtpuntje na een zeer donkere periode. “Enerzijds was er de hele coronaperiode waar iedereen onder geleden heeft. Maar ik verloor ook nog eens mijn moeder in mei vorig jaar aan het coronavirus. Daarnaast was ik zelf in oktober twee maanden lang erg ziek nadat het virus ook mij te pakken had gekregen. Maar het leven gaat verder, hoe moeilijk het ook is”, besluit Fonny.