Butlerschool in Hertsberge merkt andere aanpak door de huidige crisis
Vincent Vermeulen van de school voor Butlers & Hospitality in Hertsberge is ervan overtuigd dat, in een wereld van technologie en vooruitgang, de menselijke waarde nog altijd van groot belang blijft voor een bedrijf. Iemand aanspreken met de naam of een deur openhouden zal altijd een welgekomen gevoel geven. Maar… zal er na de coronacrisis niet aan bepaalde gebruiken geschaafd moeten worden?
“Ook voor de butlers is het even wennen”, vertelt zaakvoerder Vincent Vermeulen: “Butlers ‘in lockdown’ in hun eigen huis, zien we extra studeren via ons online platform of hun huis tot in detail (her)organiseren. Grappig soms. Er zijn ook nog altijd butlers aan de slag, gezien onze job eigenlijk al een beetje een ‘lockdown’ is. Soms werken we weken aan een stuk in hetzelfde huis met dezelfde mensen.”
“Butlers moeten nu ook afstand bewaren en bepaalde zaken worden veel minder dicht bij de principaal (lees opdrachtgever) gedaan. We schakelen over naar buffetstijl in plaats van tafelservice. Of drankjes worden klaargezet voor de gast aankomt en niet meer geserveerd als ze er al zijn. Per definitie dragen butlers al lang en veel handschoenen. Deze worden regelmatig gewassen. Bezoek is gelimiteerd of verboden.”
“Bij de housekeeping wordt er meer gelet op het desinfecteren van oppervlaktes die veel gebruikt worden. Ventilatie is iets waar wij al lang goed in zijn. Het openen van ramen zit standaard in het takenpakket. Zeker als er gepoetst wordt met bepaalde producten en als schoenen een poetsbeurt krijgen. Onze butlers worden ook aangeraden om lakens en dekens goed te ventileren, maar met dit virus moeten we oppassen met kou. Normaal steken we van tijd tot tijd lakens in de diepvries tegen huisstofmijt, maar in deze tijden is dit volgens de experts geen goed idee.”
Drukker dan ooit
“Van pakjes kennen we meestal de inhoud en als ze niet dringend zijn worden ze, in overleg met de principaal, aan de kant gehouden. Ieder pakje en brief wordt ook met alcohol besprenkeld. Van de meeste butlers die al lange tijd in een huis werken (lees: 2 tot 3 weken) wordt er niet gevraagd dat ze met mondmaskers rondlopen, maar als ze naar buiten gaan doen ze dat wel.”
“Misschien denk je dat de butler het nu minder druk heeft? Het tegendeel is waar. Het is hét ideale moment om structurele zaken aan te pakken: herstellingen, seizoenspoetsen enz… We moeten ook vermelden dat de butler het nu eigenlijk drukker heeft. Externe poetshulpen komen niet meer en de butler krijgt die taken.”
“Onze school voor Butlers & Hospitality heeft de wind in de zeilen. Alle trainingen zijn een jaar op voorhand uitverkocht. In de laatste jaren hebben we het geluk gehad om onze naam mooi te verankeren in de wereld en een goede reputatie op te bouwen bij zowel klanten als studenten. Ook onze bedrijfstrainingen zijn drukker dan ooit. Heel wat bedrijven doen een beroep op ons om hun personeel te trainen in een beter onthaal en verkoop met klanten”, besluit Vincent Vermeulen, oprichter en directeur van de School for Butlers & Hospitality. (PH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier