Na het behandelen van de 'gewone' agenda, waarvan de bespreking rustig verliep, kwamen ook nog de toegevoegde punten aan bod. Wim Monteyne (N-VA) vroeg om het debat op een serene wijze te voeren en stelde voor om het 'Charter Werftransport' waarbij vrachtwagens bepaalde uren verboden zijn in schoolomgevingen, te ondertekenen en dus in te voeren. Yves De Bosscher (GROEN) vroeg op zijn beurt om een algemene tonnagebeperking van 3,5 ton in de schoolzones in te voeren. Hij riep tevens ook op om het debat op een serene manier te voeren.
...

Na het behandelen van de 'gewone' agenda, waarvan de bespreking rustig verliep, kwamen ook nog de toegevoegde punten aan bod. Wim Monteyne (N-VA) vroeg om het debat op een serene wijze te voeren en stelde voor om het 'Charter Werftransport' waarbij vrachtwagens bepaalde uren verboden zijn in schoolomgevingen, te ondertekenen en dus in te voeren. Yves De Bosscher (GROEN) vroeg op zijn beurt om een algemene tonnagebeperking van 3,5 ton in de schoolzones in te voeren. Hij riep tevens ook op om het debat op een serene manier te voeren. Burgemeester Doutreluingne was duidelijk geprikkeld in zijn antwoord. "In ons meerjarenplan staat de verkeersveiligheid en dan vooral in schoolomgevingen als prioritair ingeschreven. Onlangs hebben we de schoolomgevingen in Heestert en Zwevegem-Knokke aangepakt en nu liggen de plannen klaar voor het centrum van Zwevegem. We willen dat er een draagvlak voor is, daarom komt nog een participatietraject. Alleen door corona werd dit uitgesteld", zei de burgemeester.Tot dan verliep alles nog op een vrij serene manier maar de burgemeester voegde er nog aan toe dat hij de indruk had dat de partijen die een punt hadden ingediend, dit deden om er politiek voordeel uit te halen. "Iedereen wist dat we bezig waren met het circulatieplan. Over de maatregelen werd vorige week al uitgebreid gecommuniceerd. Toch kwam er eind vorige week een persbericht van N-VA dat het hoog tijd was om een tandje hoger te schakelen terwijl in het anderhalf jaar dat men in de oppositie zit noch Groen, noch N-VA een vraag heeft gesteld rond de verkeersveiligheid in schoolomgevingen. Wij waren wel bezig met het opmaken van het plan."Dit schoot bij Yves De Bosscher in het verkeerde keelgat. "Wij hebben de publiciteit niet opgezocht en wilden het debat sereen voeren. Ik aanvaard uw uitspraken dan ook niet. Uw uitspraken zijn laag, zeer laag." Ook Wim Monteyne vond de verwijten van politieke spelletjes erg. "Wij hebben gewerkt aan een constructief voorstel", waarna de burgemeester hen een gebrek aan vertrouwen in de communicatie van het gemeentebestuur verweet. "Het is laag bij de grond om een dramatisch ongeval nog verder te dramatiseren om er zo politiek voordeel proberen uit te halen."Groen-raadslid Eddy Loosveldt vroeg het woord en zei dat de uitspraken van de burgemeester het laagste waren dat hij ooit in zijn politieke carrière gehoord heeft. Uit protest weigerde hij nog verder aan het debat deel te nemen en stemde hij ook niet mee.Antoon Vanassche (Zwevegem Vooruit) hield zich uit het debat, maar vroeg wel naar meer controles en of men ook zou denken aan de andere schoolomgevingen. Volgende week komt een speciale infokrant uit waarin met de plannen uiteenzet en de burgers kans geeft hun opmerkingen te geven. Het is de bedoeling dat in de raadzitting van november het plan ter goedkeuring zal voorgelegd worden.(Geert Vanhessche)