Het is een jaarlijkse gewoonte, de brandweermannen en -vrouwen die aan de voordeur kloppen met hun nieuwe kalender. Niet alleen is het sociale contact met de inwoners van de gemeente van cruciaal belang voor de hulpdiensten, de opbrengsten van de verkoop helpen hen met het organiseren van verschillende activiteiten op en rond de kazerne.
...

Het is een jaarlijkse gewoonte, de brandweermannen en -vrouwen die aan de voordeur kloppen met hun nieuwe kalender. Niet alleen is het sociale contact met de inwoners van de gemeente van cruciaal belang voor de hulpdiensten, de opbrengsten van de verkoop helpen hen met het organiseren van verschillende activiteiten op en rond de kazerne. "Helaas werd het al snel duidelijk dat dit jaar de deur-aan-deurverkoop van onze kalenders verboden zou zijn, een gevolg van de coronamaatregelen die van toepassing zijn." Kapitein Jimmy Lahousse, een van de officieren van de brandweerpost Komen-Waasten, zocht daarom naar een oplossing en vond die bij de lokale handel. "We speelden met het idee om, in tegenstelling tot andere jaren, de kalenders nu via vaste verkooppunten aan te bieden. De belangstelling van de lokale ondernemers was enorm en iedereen was laaiend enthousiast, al was het enthousiasme maar van korte duur. Toen het verdict van een tweede lockdown viel, sloten ook heel wat van die verkooppunten hun deuren, waardoor onze kalenders geen afnemers meer vonden."Een flinke domper op de sowieso al erg beperkte feestvreugde, al bleven de hulpverleners niet bij de pakken zitten. "Normaliter kijken we jaarlijks tegen een verkoop van ongeveer 4.000 stuks aan, dit jaar lieten we er nog maar 2.000 drukken", vult de kapitein aan. "We zetten in op de essentiële handelszaken, die tijdens deze lockdown wel nog open blijven en ook via onze Facebookpagina bieden we de kalenders aan. Op die manier kunnen mensen online bestellen en betalen, waarna ze hun kalender thuis geleverd krijgen. Natuurlijk is en blijft het moeilijk om op die manier de oudere generatie 'fans' te bereiken, mensen die meestal niet echt actief zijn op het internet. Ieder jaar opnieuw werken we ook met een aantal sponsors, bedrijven die reclame plaatsen op onze kalenders. Door de beperkingen die werden opgelegd hebben we aan iedere deelnemer laten weten dat ze dit jaar de publiciteit aangeboden krijgen. Het is misschien een druppel op een hete plaat, maar op die manier proberen we ook solidair te zijn."Wie zelf een kalender van de brandweer Komen-Waasten wenst aan te kopen, kan hiervoor terecht op hun Facebookpagina https://www.facebook.com/profile.php?id=100013212825145