Bezorgde ouders en school schrijven brief naar Waregems stadsbestuur: “Willen jullie de dood van een peuter op jullie geweten?”

Volgens de bezorgde ouders is de verkeerssituatie er levensgevaarlijk omdat de zone voor plaatselijk verkeer gebruikt wordt als sluiproute. © LV LV
Levi Verbauwhede
Levi Verbauwhede Medewerker KW

De bewoners van de Bieststraat richten zich in een open brief tot het stadsbestuur. Volgens de bezorgde ouders is de verkeerssituatie er levensgevaarlijk omdat de zone voor plaatselijk verkeer gebruikt wordt als sluiproute. De nabijgelegen Vrije Basisschool Biest schaart zich achter de open brief. Het stadsbestuur reageert dat eerdere aanpassingen positieve resultaten opleveren. “En we staan altijd open voor dialoog.”

‘Beste burgemeester en schepenen van Waregem, willen jullie de dood van een peuter op jullie geweten hebben?’, klinkt het in de eerste zin van de open brief. Zeven koppels met jonge kinderen trekken gesteund door hun buren en de Vrije Basisschool Biest opnieuw aan de alarmbel over de verkeersveiligheid in hun straat en de ruimere schoolomgeving. “Wandelen of fietsen met onze kinderen in de Bieststraat is nog steeds levensgevaarlijk”, vertellen de ouders.

De Bieststraat is een zone voor uitgezonderd plaatselijk verkeer. Maar volgens de bewoners wordt de straat gebruikt als sluiproute om het drukke kruispunt van de Henri Lebbestraat met de Expresweg (N382) te ontlopen. “Gisteren reden er nog meerdere niet toegelaten wagens en zelfs zwaar verkeer. De gemeenschappelijke factor is dat de bestuurders gehaast zijn, ze letten niet op en overtreden de verkeersregels straffeloos. Ze namen het risico om een voorbijganger, peuter, of scholier neer te maaien.”

Infomarkt

Twee jaar geleden schreven de ouders een eerste open brief. Als reactie organiseerde het stadsbestuur een infomarkt om enkele voorstellen tot een veiligere omgeving te bespreken. “Maar er werd tot op heden niets voor onze veiligheid gedaan. We kregen valse beloftes als zand in de ogen gestrooid.”

“Ze houden ons voor de gek. Het is duidelijk dat de veiligheid van onze kinderen in Waregem geen prioriteit is.” Een tijd geleden werd de voorrang van rechts uit de Mottestraat afgeschaft, om de veiligheid op dat kruispunt te verbeteren. “Maar er wordt hierdoor nog sneller gereden. Wij willen niet wachten tot er iets ernstigs gebeurt en vragen om actie te ondernemen.”

“Keren in de straat, fietsen, te voet oversteken, het is gewoon te gevaarlijk. Vooral tijdens de spitsuren, maar ook op andere momenten. Veel bestuurders vertonen hier agressief en roekeloos rijgedrag. Bij een bewoner werd de autospiegel er al drie keer af gereden. Als tegenliggers elkaar niet kunnen passeren, vlammen ze aan 60 kilometer per uur over de opritten. Die gevaarlijke taferelen brengen onze kinderen en alle bewoners in gevaar.”

Oplossingen

“Die onveilige situatie rond de basisschool stuit veel mensen tegen de borst. Kinderen kunnen een helm en fluojas dragen, maar dat lost de problemen niet op. Wij zijn elke ochtend en avond bang dat er iets met ons kind zal gebeuren. We staan vol onmacht toe te kijken. Er moet veel meer controle komen om de problemen aan te pakken.”

De ouders denken aan een uitgebreide zone 30, een fietsstraat en aan controle met camera’s. “Zo’n camera kost geld. Maar als je ziet hoeveel auto’s hier de regels overtreden, is die investering al op een jaar terugverdiend.

Tonnageverbod

Schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V) reageert dat er wel actie werd ondernomen. “De Bieststraat is inderdaad een zone voor plaatselijk verkeer. Wie daar niet moet zijn, mag de straat ook niet in rijden. Dat sluipverkeer wordt gecontroleerd door de politie. Dat wij als stad niets doen om de verkeersveiligheid te verbeteren, klopt niet. De schoolomgeving is een zone 30 en we hebben een tonnageverbod voor zwaar verkeer ingevoerd tijdens de ochtendspits.”

“Dankzij de knip in de Mottestraat is er trouwens 20 procent minder verkeer in die schoolomgeving. Bovendien wordt de kerk ontwijd. Eens dat een feit is, hebben we de mogelijkheid om die bocht en de omgeving volledig aan te pakken en de veiligheid te verhogen. Ook de bedrijvenzone Blauwpoort is in ontwikkeling. In die plannen is een knip in de Kleithoekstraat en een nieuwe verbinding tussen de Industrielaan en De Vlecht voorzien, die dat sluipverkeer zullen aanpakken.”

Geen camera’s

“We zien positieve resultaten van onze aanpassingen, en na de nieuwe ontwikkelingen zal de site er verder op vooruitgaan. Begin dit jaar hielden we er een ganse week snelheidscontrole. In totaal hield 85 procent zich aan de maximumsnelheid. We kunnen op heden niet meer doen, al staan we altijd open voor dialoog.”

“Maar camera’s installeren gaan we niet doen, die houden het sluipverkeer niet tegen. De zone 30 uitbreiden is een optie, maar dan gaat het opnieuw over handhaving. Men kan er namelijk nog steeds te rap rijden. Een fietsstraat inrichten is niet evident want er geldt dubbelrichtingsverkeer en de weg is smal doordat men op straat parkeert. Maar we bespreken de opties met de verkeerscel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier