Ann Van der Veken is 25 jaar directeur Welzijn en Gezin in Koekelare

Burgemeester Patrick Lansens, schepen Stijn Ramboer, directeur Gezin en Welzijn Ann Van der Veken, haar echtgenoot Bert Dehullu en algemeen directeur Lode Claeys. (foto Coghe) © Foto Coghe

Directeur Welzijn en Gezin Ann Van der Veken werd onlangs in de bloemetjes gezet. “De afgelopen 25 jaar zijn letterlijk voorbij gevlogen.”

Eigenlijk is Ann Van der Veken nog geen 25 jaar directeur Welzijn & Gezin. Dat werd ze pas op 1 augustus 2018, bij de integratie van het OCMW en de gemeente. Haar functie van OCMW-secretaris veranderde toen naar haar huidige functie.

“Stijn Ramboer was toen OCMW-voorzitter, nu is hij schepen en voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Ik heb twee nieuwe bevoegdheden bij sinds de integratie, namelijk jeugd en buitenschoolse opvang.”

“Vandaag sta ik dus in overleg met twee schepenen: Stijn Ramboer en Jan Lievens, maar ook met jeugdcoördinator Evelien Denecker en Petra Boysen, coördinator van de buitenschoolse kinderopvang. Maar het grootste verschil is misschien wel het verdwijnen van de OCMW-raad. Nu worden deze dossiers behandeld door de gemeenteraad. De OCMW-raad bestond uit negen sociaalvoelende mensen met een gezamenlijk doel. In de gemeenteraad gaat het er zakelijker aan toe.”

Geen eenzame job

Ann is op 16 mei 1994 gestart bij het OCMW. “Ik ben eigenlijk afkomstig van Grimbergen en mijn man Bert Duhullu van Zwevegem. We leerden elkaar kennen aan de KU Leuven. Door zijn nonkel, toenmalig burgemeester Gabriël Van der Cruyssen, zijn wij in Koekelare beland.”

“Net als mijn man heb ik Rechten gestudeerd, maar ik wist al vrij snel dat ik niet de advocatuur in wou. Advocaat zijn is een eerder eenzame job, tenzij je in een groot kantoor werkt.”

Ik heb destijds gesolliciteerd op de vacature voor OCMW-secretaris omwille van het sociale aspect, omdat ik op die manier in een organisatie werk, met mensen kan samenwerken en hen aansturen. Ook het contact met de politiek vind ik boeiend”, gaat de mama van Ellen (19) en Thomas (17) verder.

“De voorbije 25 jaar is er heel wat veranderd en de tijd is eigenlijk letterlijk gevlogen. Toen ik hier toekwam, werkten we in de administratie met twee maatschappelijk werkers en ikzelf. We behandelden enkel sociale dossiers. Vandaag zijn we met zes maatschappelijk werkers, een hoofd maatschappelijk werker, drie administratieve krachten, de financieel directeur en mezelf.”

De taken van het Sociaal Huis zijn veel uitgebreider geworden, het aanbod dienstverlening is enorm vergroot. En we bouwen steeds voort, zo willen we de komende jaren onder meer volop inzetten op psychisch welzijn, aandacht geven aan pleegzorg, werken aan een dementievriendelijke gemeente en het Huis van het Kind verder uitbouwen. Je hoort het, mijn job blijft ook de komende jaren boeiend.” (glimlach) (BC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier