Andre Vandenbrande (ziekenvervoer Vandenbrande) viert drie verjaardagen

Andre Vandenbrande, zaakvoerder van het gelijknamige bedrijf dat instaat voor ziekenvervoer. © Tom
Redactie KW

Wie aan ziekenvervoer denkt, denkt aan ziekenvervoer Vandenbrande en de goedlachse chauffeur en zaakvoerder Andre. Hij viert deze week drie verjaardagen, waaronder die van zichzelf, die van de firma en de 30 jaar lange samenwerking met de neonatologie van Sint-Jan.

Meer dan zestig jaar geleden startte vader Vandenbrande, toen nog nachtverpleger op Sint-Amandus in Beernem, met ziekenvervoer voor AZ Sint-Jan. “Bij ons thuis was er ook een café. Daar moesten we ook af en toe eens taxivervoer voor doen. Samen met dat vervoer voor Sint-Amandus zorgde dat voor de opstart van ziekenvervoer Vandenbrande. Ondertussen zijn we een gevestigde waarde in de sector. Wie aan ziekenvervoer denkt, heeft al snel onze firma in gedachten. We zijn begonnen met twee wagens en hebben er ondertussen negentien in gebruik”, aldus Andre Vandenbrande, die momenteel van een vakantie in Frankrijk geniet.

Familiebedrijf

Vandenbrande startte rond 1960 als een familiebedrijf en is dat nog steeds. Nu Andre binnenkort met pensioen gaat, stappen zoon Matthias Vandenbrande en neef Laurens Declerck mee in het bedrijf. “Ik had negen broers en zussen en die hebben bijna allemaal wel eens bij ons meegeholpen of gewerkt. Mijn zus werkt tot heden nog steeds op het kantoor en het is haar zoon, Laurens, die samen met mijn zoon de zaak verder zal zetten. Maar het is voor mij nog niet afgelopen hoor, ik doe dit nog veel te graag. Vooral de moeilijkere ritten over lange afstand, naar Brussel of Leuven, neem ik nog voor mijn rekening, maar wel enkel met zittende patiënten. Een beetje de landingsbaan van mijn carrière”, zegt Andre Vandenbrande.

De derde verjaardag die Andre deze week met zijn firma viert, is die van de samenwerking met Sint-Jan. Volgens hem een samenwerking waarmee zijn bedrijf een ware primeur had. Andre: “Wij waren in die tijd de eerste die met een nieuwe auto, pré-mediaal ziekenvervoer mochten doen. We waren dan ook de enige die een blauw licht op onze wagens mochten gebruiken. Ondertussen doen we dat al dertig jaar en werken we samen met 21 verschillende ziekenhuizen om patiënten naar het Sint-Jan in Brugge te brengen.”

Ik doe enkel nog de langere ritten, een beetje de landingsbaan van mijn carrière

Maar het 60-jarig bestaan verliep niet altijd van een leien dakje. Meer dan 43 jaar reed firma Vandenbrande voor de Christelijke Mutualiteit. Een samenwerking die enkele jaren geleden veranderde om eerlijkere concurrentie in de hand te werken. Alle mutualiteiten werden ondergebracht in Mutas, een soort koepelorganisatie voor ziekenvervoer van alle verschillende mutualiteiten. “Ik ben er zeker van dat dat een stap in de goeie richting was. Voorheen waren er veel prijsverschillen, firma’s die veel rekenden en geen service gaven of omgekeerd. Dat is nu voor iedereen gelijk. Ook moeten alle onafhankelijke ziekenwagens nu wit zijn. Momenteel doen we ongeveer 150 ritten per dag. Maar net na die veranderingen zaten we wel met wat twijfels, want we hadden maar 80 à 90 ritten per dag”, weet Andre te melden.

Momenteel zitten er in die 150 ritten bijna 95 vaste patiënten en dat biedt volgens de 62-jarige Andre Vandenbrande toch wat zekerheid. “Daar zitten nierpatiënten bij, maar ook mensen die op vaste basis een bestralingsbehandeling moeten krijgen. Mutas betaalt dat voor die mensen, zij geven enkel een forfait van 3 euro per rit. We zitten nu weer in een opmars en dat geeft wel voldoening.”

Onafhankelijke amblances

Zonder die onafhankelijke ziekenwagens zouden heel wat meer hulpbehoevenden geen hulp krijgen. “De noodambulances van de 112 mogen eigenlijk niet buiten hun gebied rijden. Dat is aan de ene kant wat vervelend, maar aan de andere kant belangrijk. Zij moeten klaarstaan mocht er iets in eigen gebied gebeuren. Als er geen helikopter klaarstaat moeten de overheidsambulances soms vervoer doen, maar daarvan lopen de kosten hoog op, soms tot 1.000 euro. Als een onafhankelijke ambulance dat doet, kost dat heel wat minder en kunnen de reguliere ambulances hun dagelijkse job, mensen in nood helpen, blijven doen”, aldus Andre Vandenbrande tot besluit. (Arno Van Haverbeke)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier