55 miljoen euro aan investeringen in West-Vlaamse binnenvaartprojecten

© Olaf Verhaeghe
© Olaf Verhaeghe
Olaf Verhaeghe

Naast de vele investeringen op de weg maakt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) ook ettelijke miljoenen vrij om de beoogde shift in het goederenvervoer waar te maken. Die zogenaamde ‘modal shift’ moet het transport van goederen van de weg afhalen en via het water laten verlopen.

De Vlaamse regering heeft van de zogenaamde ‘modal shift’ – het regelen van vervoer over het water in plaats van langs de weg – een van de prioriteiten gemaakt. Die doelstelling zet minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) ook in West-Vlaanderen kracht bij met bijna 55 miljoen euro aan investeringen in diverse binnenvaartprojecten.

2 miljoen voor studie kanaal Bossuit-Kortrijk

Een belangrijk onderdeel van die binnenvaart in onze provincie is de opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Voor verder studiewerk maakt minister Peeters volgend jaar nog eens 2 miljoen euro vrij. De aanpak van het kanaal moet het mogelijk maken om schepen met een groter laadvermogen (tot 3.500 ton) tussen de Leie en de Schelde te laten navigeren zonder grote omweg. Het kanaal Bossuit-Kortrijk zorgde de voorbije weken in de regio Kortrijk al voor heel wat politiek vuurwerk nadat SP.A volmondig pleitte voor het stopzetten van het hele project .

Verder heeft minister Peeters nog eens 5,6 miljoen euro klaarliggen voor de bouw van het sluiscomplex in Harelbeke en een half miljoen voor het sluisgebouw in Sint-Baafs-Vijve. Voor de kalibratie van het Afleidingskanaal van de Leie is 15,5 miljoen euro voorzien, 17 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de kalibratie van de Leie aan de oevers van pand 140 tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve.

Voor de doortochten van de Leie in Wervik en Menen zijn respectievelijk 2,91 miljoen en 2,15 miljoen euro voorzien. Ook wordt in Menen de vispassage gebouwd, goed voor een investering van 1,78 miljoen euro. De ontsluiting van de kusthavens met het hinterland kost volgend jaar zo’n 3 miljoen euro. Voor de structurele herstelling van de sluis in Ooigem wordt 3,7 miljoen euro vrijgemaakt en de kost voor het vervangen van de sluisdeuren in Boezinge Dorp wordt op 650.000 euro geraamd.

Kaaimuren

Daarnaast wil de Vlaamse regering het transport over water ook stimuleren en faciliteren door kaaimuren aan te leggen en te renoveren. Zo is 2,72 miljoen euro voorzien voor de bouw van een kaaimuur bij Devamix in Harelbeke en wordt 900.000 euro uitgetrokken voor een kaaimuur bij Top-Mix in Oostende. Bij het Regionaal Overslag Centrum in de Westhoek komen twee openbare kades, goed voor een investering van 1,8 miljoen euro.

De renovaties van de kaaimuren aan de Zuidkaai in Izegem en die bij Vanden Avenne in Wielsbeke kosten respectievelijk 5 en 2,5 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier