De collectieve herontdekking van de fiets tijdens de lockdown bracht raadslid Laporte op ideeën. "Steeds meer Waregemnaren gebruiken de fiets als vervoersmiddel. Een mooie evolutie, maar meer fietsbewegingen betekent ook een grotere nood aan openbare fietspompen", zei Laporte, die via een agendapunt wou verkrij...

De collectieve herontdekking van de fiets tijdens de lockdown bracht raadslid Laporte op ideeën. "Steeds meer Waregemnaren gebruiken de fiets als vervoersmiddel. Een mooie evolutie, maar meer fietsbewegingen betekent ook een grotere nood aan openbare fietspompen", zei Laporte, die via een agendapunt wou verkrijgen dat het stadsbestuur enkele strategische locaties uitkiest voor zo'n fietsherstelpunt. "Veel mensen kunnen zo geholpen worden voor hun dagelijkse verplaatsingen, maar evengoed is het een meerwaarde voor het fietstoerisme."Specifiek lijkt het Laporte een goed idee om een publieke fietspomp of een fietsherstelpunt te voorzien in de stationsomgeving, het centrum van Waregem en aan de parking van Waregem Expo. Ook de deelgemeenten moeten er minstens eentje krijgen. "Langs de Leie bijvoorbeeld, waar veel fietsers passeren", oppert hij. Bij het uitkiezen van de locaties is het vooral belangrijk om te kijken naar plaatsen met veel fietsbewegingen en plaatsen waar van het ene naar het andere vervoersmiddel wordt overgeschakeld, vindt Laporte.VandalismeCD&V stemde het agendapunt weg en wil zo'n fietsherstelpunt eerst onderzoeken. "Dit vergt een grondige studie naar financiële haalbaarheid en andere praktische punten", vindt schepen van Fietsbeleid Philip Himpe (CD&V). Hij verwees naar de situatie in andere steden en gemeenten. "In Sint-Niklaas heeft men de openbare fietspompen afgevoerd door vandalisme, terwijl Brugge juist tevreden is over het project en nieuwe locaties zal toevoegen. Daarom moeten we dat eens grondig bekijken." (PNW)