Marleen De Soete trekt in oktober naar de kiezer met ‘Samen Voluit’

Marleen De Soete en haar team van ‘Samen Voluit’. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Schepen Marleen De Soete heeft woensdagavond in restaurant Uilenspiegel de naam van haar nieuw politieke partij – ‘Samen Voluit’ – bekendgemaakt. Ze stelde er ook de kandidaten voor die op de lijst staan, en daar zijn opvallend veel bekende namen bij. Verder gaf ze al enkele speerpunten mee en blikte ze ook nog eens terug op de voorbije legislatuur, waarbij ze onder meer verwees naar de werken op de Ringlaan die in totaal bijna acht jaar geduurd zullen hebben. “De ondertunneling van de Nieuwe Rijksweg ter hoogte van het tramstation willen we daarom niet. De slechte ervaringen met Vlaanderen als opdrachtgever biedt weinig vertrouwen.”

Nadat Vooruit De Haan eerder al aankondigde zonder haar naar de gemeenteraadsverkiezingen te willen trekken, besloot De Soete zelf voor een volwaardige onafhankelijke lijst te gaan. De voorbije weken werd de nieuwe naam al geteased, en konden de inwoners via een wedstrijd raden wat het uiteindelijk zou worden. “Samen Voluit wil een partij van en voor iedereen zijn, met aanspreekbare leden die naar iedereen luisteren en oplossingen zoeken waar mogelijk. Een partij met jonge, vernieuwende en creatieve beleidsvisies en de kennis en kunde om een beleid op langere termijn te voeren, die zich actief inzet voor de kwetsbaren van onze gemeente en die ook de jeugd een stem geeft en de lokale ondernemers steunt”, aldus De Soete, die op de persvoorstelling ook terugblikte op de belangrijkste realisaties van de afgelopen legislatuur.

“Met een totale investering van meer dan veertig miljoen euro, hebben we de grootste inhaalbeweging ooit gemaakt in de heraanleg van wegen, voetpaden en gescheiden rioleringsstelsels. De verledding van de openbare verlichting werd versneld, de wateroverlast in Wenduine werd aangepakt en de eerste plannen liggen klaar voor de herinrichting en afkoppeling van de wijk Harendijke en de campings. We investeerden verder ook in veiligheid en toegankelijkheid voor onze fietsers en voetgangers, behielden het gratis parkeren, zorgden voor meer verkeerscirculatie in de handelskernen, verdubbelden het aantal elektrische oplaadpalen in onze gemeente en introduceerden de eerste woonerven, fietszones, deelsteps en regenboogzebrapaden. Tot slot maakten we een meerjarenbeleidsplan op voor onze mobiliteit, investeerden we deze legislatuur miljoenen euro’s in nieuwe toeristische infrastructuur, evenementen en beleving het jaar rond, verminderden we de leegstand met aantrekkingspremies voor nieuwe handelszaken en zorgden voor een cash-/betaalautomaat in de Kerkstraat”, klinkt het.

Ernstige fouten

De Soete was op de persvoorstelling niet mals voor de openbare werken die Wenduine jarenlang in de tang hielden. “In 2017 kondigde de toenmalige Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts aan dat Wenduine een nieuwe Ringlaan zou krijgen. Van meet af aan werden er ernstige fouten gemaakt, maar het duurde nog tot en met 2019 vooraleer het contract met de aannemer werd verbroken. De werken werden uiteindelijk weer rechtgetrokken, maar zullen maar liefst meer dan zeven jaar geduurd hebben. Wenduine blijft achter met een enorme kater, bij veel handelaars staat het water aan de lippen”, aldus De Soete, die daar naar eigen zeggen lessen uit trok.

“Ik heb voormeld scenario als schepen van Openbare Werken met lede ogen moeten aanschouwen en de les is, dat De Haan behoed moet worden voor eenzelfde rampscenario. Dezelfde politieke krachten als in 2017 en 2020 beloven nu immers een groot evenementenplein op de Loskaai, maar dat zijn bliksemafleiders: omwille van tal van procedures en klachten, worden er al jaren geen evenementen op de Loskaai meer toegelaten. Bovendien bieden de slechte ervaringen met Vlaanderen als opdrachtgever weinig vertrouwen voor een ondertunneling van de kustbaan, wat nog veel ingrijpender is dan de werken op de Ringlaan. Tot slot zou de hieraan gekoppelde verzanding van de Koninklijke Baan letterlijk en figuurlijk een strop rond de hals van heel wat lokale handelaars zijn, en zou de ondertunneling een enorme hap uit het gemeentebudget betekenen met stilstand van alle andere projecten, ook in onze deelgemeenten. Alleen al de haalbaarheidsstudie zou zo’n 400.000 euro kosten”, klinkt het.

Renovatie

Waar ‘Samen Voluit’ wel op in wil blijven zetten, is het verder vernieuwen van wegen, voet- en fietspaden, betaalbaar wonen, een bloeiende lokale economie, aanpak van de parkeerdruk en wateroverlast. Een ander speerpunt is de uitrol van ondergrondse afvalstraten en een nieuw modern containerpark, en verder pleit Samen Voluit voor de renovatie van het oude gemeentehuis van Wenduine, inrichting van de watertoren van De Haan als all-weather attractie, een doorgedreven kansarmenbeleid, voldoende kinderopvang en een nieuw jeugdhuis dat ook dienst kan doen als fuiflocatie. De partij wil tot slot ook nog dat de gemeente zelf een nieuwe brandweerkazerne bouwt.

Op de lijst komen naast De Soete ook gemeenteraadsvoorzitter Kris Steen en verder nog heel wat bekende namen uit de lokale middenstand, waaronder Tristan Liekens van Bakkerij Petris, Rudy Frell van L’Espérance, David Demoor van De Zonnetuin, Rudy Gevaert van Bakkerij Gevaert, Isabelle Van Hecke van kledingzaak Poco Loco, Dominique De Clerck van Blue Sand, Nancy Van Nieuwenhuyse van Bakkerij Belize, Joeri Van Doninck van Hotel Les Mouettes en Myriam Verstraeten van vzw Kansarmen Wenduine. Jacky Van Maele bracht dan weer verschillende boeken uit over De Haan, Frank Durinckx zet zich in voor de zeehondjes op het strand. De overige kandidaten zijn Ludwig van der Burght, Annick Gillo, Anne Dick, Guy Tordeurs, Silvie Vandercoilden en Myrthe Adams. Enkele van de kandidaten zijn van CD&V-signatuur.