Dat blijkt uit de exclusieve flitspeiling van onze krant waar meer dan 2.000 Bruggelingen aan deelnamen. Omdat júllie mening voor ons het hoogste goed is, legden we ons oor te luister bij zes respondenten van onze peiling.
“Het parkeerplan schrikt mensen af om naar Brugge te komen”
Volgens Yannick Pollet (48), zaakvoerder van tattooshop Kingpin en voorzitter van handelskring Rond de Burg, is er een leegloop in het stadscentrum. “Voor elke nieuwe winkel die in de Langestraat opent, sluit er een andere. De reden? Het nieuwe parkeerplan heeft veel mensen afgeschrikt om nog naar het stadscentrum te komen. Na protest heeft het stadsbestuur het plan wat versoepeld, maar de negatieve perceptie is gebleven. Dat er opnieuw parkeerplaatsen geschrapt zijn op het Biskajersplein en aan ‘t Keerske, voedt het idee dat de auto niet meer welkom is. Bovendien is er een wildgroei aan tweederangswinkels die enkel op het massatoerisme gericht zijn. Maatregelen dringen zich op.”
“Er mogen gerust meer schoolstraten komen in Brugge”
Ook hotelbediende Ines Vandaele (35) uit Sint-Andries heeft kritiek op het parkeerbeleid. “Neem de fiets naar de binnenstad, is de leuze. Maar in de praktijk is dit voor vele jonge ouders onmogelijk. Zelf moet ik elke ochtend eerst mijn twee kleine kinderen aan de schoolpoort afzetten en vervolgens naar mijn werk in de stad gaan. Ofwel betaal je dagelijks parkeergeld tijdens je werkuren, ofwel parkeer je je auto buiten de stadsring en moet je dan nog te voet naar je werkstek.”
“Pas op: niet alles is slecht aan het huidig mobiliteitsbeleid. Ik juich bijvoorbeeld de creatie van schoolstraten toe. Dergelijke maatregel mag gerust nog uitgebreid worden”, besluit Ines.
“Meer leegstaande handelspanden als parkeerplan niet bijgestuurd wordt”
Tone Vandermaes (59) uit Koolkerke, die grondstoffen levert aan bakkerijen en horecazaken, is niet te spreken over het parkeerplan. “Leveranciers worden nu verplicht om voor 11 uur te leveren in de binnenstad. Ik begrijp dat de stad zware vrachtwagens wil weren, maar in onze sector is het onmogelijk om al onze klanten tijdig te bedelen. Dat beseft ook de politie, ook al smeren ze mij geregeld een boete van 150 euro aan. Ik heb speciaal een kleinere camionette gekocht, maar daar kan slechts 600 kilo vracht in. Als één bakker 300 kilo suiker wenst, zit mijn camionette al halfvol. Het parkeerbeleid moet bijgestuurd worden, anders vrees ik voor meer leegstand van handelspanden.”
“Het evenementenbeleid van de stad moet zich meer op jongeren richten”
Marie Baert (19), die vanaf september sport- en bewegingswetenschappen zal studeren, woont op Kristus-Koning. Zij wil meer aandacht voor de jeugd. “Ik woon vlakbij het Visartpark, waar heel wat jongeren doelloos rondhangen. Waarom geen gratis concertjes door lokale bands organiseren? Het evenementenbeleid richt zich vooral op de ouderen. Denk maar aan de tangosalons op de Vismarkt. Maar de jeugd is dé toekomst voor Brugge!”
Het parkeerbeleid noemt ze halfslachtig. “Heel wat automobilisten parkeren nu fout om iets af te halen in een winkel. Ofwel behoud je de parkeerplaatsen, ofwel maak je straten verkeersvrij. En waarom geen waterbussen inleggen, zoals in Parijs?”
“Maak het historisch stadscentrum overdag volledig verkeersvrij”
Psychiatrisch verpleegkundige Stefaan Vergaerde (54) uit Sint-Pieters vindt verkeersveiligheid dé topprioriteit. “Pas na de dood van een kind is men wakker geschoten. Het is positief dat er vijf nieuwe schoolstraten bij komen. Maar bovenal is er nood aan een mentaliteitswijziging. Ouders willen hun auto tot op de speelplaats rijden om hun kind af te zetten en zien er tegenop om 50 meter te voet te gaan.”
“Mobiliteit is en blijft een probleem. Waarom overdag het historisch stadscentrum niet verkeersvrij maken? Het autoverkeer tast niet alleen onze gezondheid, maar ook onze monumenten aan. Je kunt toch makkelijk te voet van aan de stadspoorten naar de Markt stappen.”
“De stad moet projecten als kangoeroewonen en cohousing stimuleren”
“Brugge pretendeert ten onrechte een fietsstad te zijn”, zegt Carlo Depreytere (40) uit Kristus-Koning, diensthoofd bij de CM. “In de binnenstad is het heel oncomfortabel fietsen. Ik weet het, want ik doe het dagelijks op weg naar mijn kantoor. De stad mag zich niet wegsteken achter de kasseien, vele Nederlandse steden tonen hoe het wel moet. Autovrije straten kunnen een oplossing zijn.”
Carlo is wel vol lof over het evenementenbeleid. “Er is hier voor elk wat wils, Brugge Plus verdient een pluim. Jongeren trekken hier niet weg omdat er niks te doen is, maar omdat wonen erg duur is. De stad moet projecten als kangoeroewonen en cohousing stimuleren.”
Flitspeiling
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier