De heraanleg van de Grote Markt werd de voorbije jaren al meermaals aangekondigd, al dan niet met een ondergrondse parking. Het huidig stadsbestuur maakt er de komende jaren werk van zónder parking."De kogel is door de kerk: de komende jaren wordt er eindelijk werk gemaakt van de heraanleg", laat schepen van Openbaar Domein Sandy Buysschaert (CD&V) weten. Het nieuwe stadsbestuur gaat voor niet minder dan "een ware metamorfose" van de marktomgeving. Beleving en ontmoeting zullen er in de toekomst centraal staan. "In plaats van al dat autoverkeer onze stad binnen te trekken, willen...

De heraanleg van de Grote Markt werd de voorbije jaren al meermaals aangekondigd, al dan niet met een ondergrondse parking. Het huidig stadsbestuur maakt er de komende jaren werk van zónder parking."De kogel is door de kerk: de komende jaren wordt er eindelijk werk gemaakt van de heraanleg", laat schepen van Openbaar Domein Sandy Buysschaert (CD&V) weten. Het nieuwe stadsbestuur gaat voor niet minder dan "een ware metamorfose" van de marktomgeving. Beleving en ontmoeting zullen er in de toekomst centraal staan. "In plaats van al dat autoverkeer onze stad binnen te trekken, willen we van het centrum weer een plek maken waar het aangenaam wonen en vertoeven is. Het openbaar domein benutten voor de inwoners", zegt Buysschaert."En daarbij zetten we volop in op een marktplein dat ook de dynamiek en beleving van de ruimere omgeving ten goede komt." Het omliggende rijgedeelte op de Markt verdwijnt. "Het is de bedoeling dat het plein volledig wordt doorgetrokken en dus van gevel tot gevel op één en hetzelfde niveau komt te liggen. Dat laat niet alleen grotere terrassen toe, maar zal ook het belevingsgevoel van het plein verhogen. Voor de aanpalende straten gaan we verder op het concept van de Weststraat, waarbij de kruispunten voor een overgangsaccent moeten zorgen", aldus Buysschaert. De ondergrondse parking komt er dus níet. "We zijn niet overtuigd van die noodzaak en zetten liever in op randparkings. Toeristen geven we daarmee de boodschap dat ze met de wagen welkom zijn, om te voet van de binnenstad te komen genieten. Op die manier nemen we ook een stukje van het zoekverkeer rond de Grote Markt weg", luidt het. Al blijft een deel ervan wel parkeerzone. "We kiezen voor een opsplitsing in een autovrij gedeelte - de kant van de De Smet de Naeyerlaan - en een parkeerzone aan de andere kant van het marktplein. Daar dwars doorheen komt er, ter hoogte van de Proxy Delhaize, een verbindingswegje. De Van Mullemstraat en Haelenstraat, die allebei op de Grote Markt uitgeven, zullen hierop aansluiten", schetst Buysschaert. Dat verbindingswegje krijgt dus een T-vorm, met aan weerszijden parkeergelegenheid.De schepen denkt aan een gemengde formule met overdag kortparkeren en 's avonds na zeven uur bewonersparkeren. "Daar hebben zowel de handelaars als de bewoners iets aan." En tenslotte verschuift de tramhalte aan het Leopoldpark naar de Grote Markt. "Op die manier ontstaat er een natuurlijke doorstroming voor de tram, en kunnen we in de De Smet de Naeyerlaan het hele jaar door tweerichtingsverkeer toelaten." Voor een concrete timing is het volgens de schepen nog te vroeg. "Er is zelfs nog geen studiebureau aangesteld. Maar het is onze ambitie om dit in de tweede helft van de legislatuur volledig klaar te spelen", klinkt het. Met de geplande heraanleg komt er eindelijk ook een einde aan de onzekerheid voor de omliggende handelszaken. "Die zaten al tien jaar met vraagtekens", aldus Buysschaert.(WK)