Op drukke kruispunten moet je het verkeer goed regelen. Dat kan het best met verkeerslichten of door de aanleg van een rotonde (rondpunt). Hoe zit dat in Veurne?
Bij de kruising Zuidburgweg met de Vaartstraat was het voorheen lastig om de Vaartstraat te dwarsen vanuit de ondergeschikte Zuidburgweg. Sinds de woonzone op het Suikerpark is er meer verkeer op dit kruispunt. Verkeerslichten verhogen nu de veiligheid. Op het Westpark kwamen er winkels, veel parkeerruimte en een nieuw kruispunt aan de Brugsesteenweg en de Albert I-laan. Ook hier zijn verkeerslichten geplaatst. Op twee kruispunten langs de N8 staan (al langer) verkeerslichten.
Vrijwel alle andere verkeersknopen in Veurne zijn voorzien van een rotonde. Een van de eerste rotondes, dicht bij mijn deur, was de kruising P. Benoitlaan en D. De Haenelaan met de Duinkerkestraat: aangelegd in 1993, met een kastanjeboom in het midden. Goed dertig jaar later schat ik de rondpunten in Veurne centrum op een 30-tal. Het meest speciale ligt wel aan het Zevensterreplein, absoluut niet mooi rond uitgewerkt.
Lichten of rotonde?
Niet alle rotondes bewijzen hun nut. Op de kruising Brugsesteenweg Toekomstlaan, richting E40, ligt een groot rondpunt. Voor het verkeer richting Diksmuide biedt dit geen meerwaarde; wel comfortabel voor vrachtwagens die naar de E40 willen en zo sneller naar de snelweg rijden. De meeste rotondes zijn zeker de beste oplossing om veilig een kruispunt te dwarsen. Eind 1985, in regenweer en duisternis, was ik betrokken in een ongeluk met fietser op een kruispunt in Veurne. Dat zou nooit gebeurd zijn als hier toen een rotonde lag, of als er verkeerslichten stonden. Daar denk ik nog wel eens aan.