2022 dodelijkste jaar op de weg tot nu toe

Marthe Hanssens (23) kwam om het leven in juni nadat een bestuurder onder invloed haar aanreed. © Tjorven Messiaen
Camille Jonckheere

Nooit eerder vielen in West-Vlaanderen meer verkeersdoden op een half jaar tijd dan in 2022. 37 mensen kwamen om bij 32 verkeersongevallen en ook in juli vielen er ondertussen verschillende verkeersdoden. “Meestal gaat het om een fout bij het verlenen van voorrang”, weet gouverneur Carl Decaluwé.

2022 is tot nu toe het dodelijkste jaar op de West-Vlaamse wegen. Bij de verkeersongevallen kwamen er in het afgelopen half jaar al 37 mensen om. “Een betreurenswaardig cijfer”, vertelt gouverneur Carl Decaluwé. “De provincie houdt sinds 2018 informatie bij over de dodelijke verkeersongevallen en die cijfers zitten in een stijgende lijn. Met de coronacrisis zakte dat even naar 19 dodelijke verkeersongevallen. Maar nu na de coronacrisis is het aantal verkeersdoden in het eerste half jaar nog nooit zo hoog geweest als in 2022.”

“De afgelopen vier jaar vielen er telkens in juli het meeste verkeersslachtoffers. Hopelijk is dat dit jaar anders”

Uit de resultaten van de afgelopen vier jaar blijkt dat de zomermaand juli de meest dodelijke maand is op de West-Vlaamse wegen. “Dat is heeft niet per se te maken met de vakanties, want de meeste ongevallen gebeuren in de buurten, die mensen goed kennen. Maar het warme weer zorgt er ook voor dat mensen minder gaan opletten en losser zijn”, gaat Decaluwé verder.

“In de wintermaanden januari (3) en februari (4) gebeurden het minste dodelijke verkeersongevallen. Maar in maart (6), april (5) en mei (5) zit dat aantal in een stijgende lijn. In juni gebeurden er zelfs dubbel zovee dodelijke verkeersongevallen als in mei of april.” Ondertussen kwamen er in juli, de tweede helft van 2022 ook al 5 personen om het leven in het verkeer.

Oorzaken en omstandigheden

De meeste dodelijke ongevallen, die in 2022 gebeurden, waren te wijten aan chauffeurs, die geen voorrang verleenden waar dat wel moest. “De tweede oorzaak van dodelijke ongevallen is overdreven snelheid. Dan is de impact van het ongeval nu eenmaal vaak groter. Daarna volgen de verkeersongevallen bij het afslaan. Vaak heeft dat ook te maken met geen voorrang verlenen of onoplettendheid.”

Bij 3 van de 32 dodelijke ongevallen legden de betrokken personen een positieve alcoholtest af. In 1 geval ging het zelfs om een positieve drugtest. “Bij de dodelijke ongevallen, waar er maar één voertuig bij betrokken was, worden er geen alcoholtesten uitgevoerd. De persoon is dan toch al overleden, dus dan zal het resultaat geen verschil meer maken. Het werkelijke cijfer van verkeersdoden door alcohol achter het stuur zou dus nog iets hoger kunnen liggen, maar dat zal niet veel verschil zijn”, gaat Decaluwé verder.

87 procent van de dodelijke ongevallen in 2022 tot nu toe werd veroorzaakt door mannen. “Maar ook het aandeel mannen bij de slachtoffers ligt met 70 procent erg hoog. Vaak zijn het personen tussen de 50 en 59 jaar oud, die slachtoffer zijn. Het zijn nog steeds vooral personenauto’s die betrokken zijn bij dodelijke verkeersongevallen.”

Politieactie tegen straatraces in Rekkem

Gouverneur Decaluwé laat ook weten dat ze druk bezig zijn om het probleem van de straatraces in Rekkem aan te pakken. “Vaak zijn het Noord-Fransen, die de grens oversteken en in Rekkem straatraces houden. Het gaat niet o een grote groep mensen, maar het zorgt wel voor heel onveilige verkeerssituaties. Daarom heb ik in de afgelopen weken al samengezeten met onze Franse collega’s. We zullen met de politie gezamenlijke en ook gerichte acties organiseren tegen dat straatracen.”

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.