Pascal David is naast leider van zijn Brugs bedrijf met 18 personeelsleden ook een fervent motorliefhebber. 17 jaar ervaring en nooit zware ongelukken, maar die zondag liep het mis tijdens de opwarmronde. "We hadden al een fantastisch weekend gehad. Toch wat vrijdag betreft. Op vrijdag hadden we al wat rondjes gereden om het parcours te verkennen. We hadden er een fantastische training opzitten", vertelt Pascal moeizaam vanop zijn ziekbed in het Brugse ziekenhuis. "Zaterdag begon echter heel slecht. Het ene moment kregen we een regenbui te verwerken, het andere moment niet. Het probleem met regenbuien is dat we dan telkens onze banden moeten wisselen."
...

Pascal David is naast leider van zijn Brugs bedrijf met 18 personeelsleden ook een fervent motorliefhebber. 17 jaar ervaring en nooit zware ongelukken, maar die zondag liep het mis tijdens de opwarmronde. "We hadden al een fantastisch weekend gehad. Toch wat vrijdag betreft. Op vrijdag hadden we al wat rondjes gereden om het parcours te verkennen. We hadden er een fantastische training opzitten", vertelt Pascal moeizaam vanop zijn ziekbed in het Brugse ziekenhuis. "Zaterdag begon echter heel slecht. Het ene moment kregen we een regenbui te verwerken, het andere moment niet. Het probleem met regenbuien is dat we dan telkens onze banden moeten wisselen."Zondag stond dan uiteindelijk de wedstrijd op het programma. Pascal kende het parcours en ook de motor waarmee hij reed. Maar toch liep het mis, tijdens de opwarmronde dan nog wel. "Lang heb ik niet moeten opwarmen. Nooit in die 17 jaar ben ik tijdens de opwarmronde gecrasht. Je moet weten dat we tijdens het opwarmen niet voluit gaan, waardoor de opwarmronde in principe veel veiliger is dan de eigenlijke wedstrijd. Bleek dat bij het insteken van het wiel van de motor een kabel rond de schokdemper was gekomen. Bij het naar rechts draaien was er geen probleem, maar bij het naar links draaien kon ik mijn bocht niet voldoende nemen. De eerste bocht was een bocht naar links met een crash als gevolg", zucht Pascal. Pascal kwam ten val aan een snelheid van ongeveer 120 kilometer per uur en kreeg bij de val zijn motor vol op de borst. Een honderdtal meter verder kwamen zowel de motor als Pascal tot stilstand waarna Pascal roerloos bleef liggen op het asfalt. Hij werd in kritieke toestand afgevoerd naar een Duits ziekenhuis. "Ik moet een uur van de wereld geweest zijn. Men heeft me met een helikopter overgevlogen naar het ziekenhuis. Daar ben ik wakker geworden. Ik herinner me echter wel nog goed het ongeluk. Het resultaat zijn vijf volledig afgebroken ribben aan de zijde waar mijn hart zit, een gekneusde long en een gebroken schouder. Verder heb ik nog een tiental kneuzingen over de rest van mijn lichaam. Al bij al ben ik er nog goed vanaf gekomen. Maar het zal wel even revalideren worden", aldus Pascal.Pascal beseft maar al te goed dat het veel erger kon geweest zijn. "Ik ben mijn vrouwtje erg dankbaar voor de goede zorgen. Ze is nog geen moment van mijn zijde afgeweken. We vergeten soms als racers wat onze partners allemaal moeten doorstaan. Maar daarnaast ben ik ook alle dokters en verpleegkundigen dankbaar die het beste van zichzelf gegeven hebben om in de eerste plaats mijn leven te redden, maar ook voor de verdere verzorging. Momenteel heb ik vooral last van een hoge lichaamstemperatuur. Doordat een van mijn ribben vol op een van mijn longen duwt, kreeg ik een ontsteking. Dat zorgt ervoor dat mijn lichaamstemperatuur stijgt tot wel 41 graden. Indien mijn temperatuur tegen donderdag niet zakt brengen ze me in een kunstmatige coma." Net daar kijkt Pascal tegenop. "Ik heb in deze toestand al wat proberen te werken. Ik heb immers een bedrijf te leiden. Indien ik in een kunstmatige coma beland, dan weet ik niet hoe ik het ga oplossen. Mijn bedrijf moet blijven draaien, we kunnen de klanten niet teleurstellen. Het blijft afwachten, maar ik ben nu vooral dankbaar dat ik het nog kan navertellen. Ik ben nog niet klaar om te gaan. Of ik na mijn herstel nog op een motor kruip? Uiteraard! Het was een dom ongeluk. Al zal ik de volgende keer controleren of er niet weer een kabel zit waar die niet hoort te zitten", besluit de Brugse bedrijfsleider. (JRO)