De Amerikaanse non-profit-organisatie 'Hour of Code' vertrekt van een website waar je allerlei handelingen kan vinden om een uurtje te programmeren met je klas of vereniging. Het is een eerste stap op een reis naar meer informatie over hoe technologie werkt en hoe je softwaretoepassingen kunt maken.
...

De Amerikaanse non-profit-organisatie 'Hour of Code' vertrekt van een website waar je allerlei handelingen kan vinden om een uurtje te programmeren met je klas of vereniging. Het is een eerste stap op een reis naar meer informatie over hoe technologie werkt en hoe je softwaretoepassingen kunt maken. Bart Blomme en Patrick Keysabyl werken allebei deeltijds als ICT-coördinator en ontfermen zich in de eerste plaats over het pedagogische luik. Als we Bart spreken, heeft hij net een paar sessies in de Beitemse St.-Lodewijksschool achter de rug. "Omdat we anders nooit alle leerlingen kunnen bereiken, hebben wij het concept voor onze scholengroep zelfs uitgebreid tot aan de kerstvakantie", legt deze 59-jarige computerkrak uit. "Het is de bedoeling om tijdens een 'één uur durende introductie' lagere schoolkinderen kennis te laten maken met de boeiende wereld van de informatica. Op een eenvoudige manier maken we coderen begrijpbaar en laten we hen ervaren dat iedereen, ongeacht de leeftijd, de basis kan leren." Meer dan 400 partners en 200.000 leerkrachten ondersteunen dit initiatief, dat samen maar liefst 192.464 activiteiten omvat."Als je er heel vroeg mee begint, leg je de basis voor een succesvolle loopbaan", weet Bart. "Patrick neemt de onderbouw voor zijn rekening en geeft unplugged-lessen. Hij maakt daarbij 'merkwaardig genoeg' geen gebruik van een computer, maar brengt het programmeren op een alledaagse manier tot bij de kinderen. Hij werkt met bekers, instructiefiches en zelfs lucifers om het binair stelsel voor te stellen. Hij leert de kinderen denken in stapjes." Bart ontfermde zich over de leerlingen van het vierde tot en met het zesde leerjaar. "De beste CodeUur-ervaring beleef je met computers die met internet verbonden zijn. Heb je niet genoeg apparatuur, maak dan duo's. Als leerlingen in paren werken, helpen ze elkaar en zijn ze minder afhankelijk van de leerkracht. Ze ervaren dat programmeren sociaal is en samenwerking vereist. De softwareprogramma's code.org en scratch laten hen vrij eenvoudig tot een mooi resultaat komen. Er zit bijvoorbeeld een lego-robot tussen die ze zelf instellen en bewegingen laten uitvoeren. In de Verrekijker geef ik trouwens een volledig trimester scratch. Zalige materie die de leerlingen op een spelende manier onderdompelt in het programmeren", klinkt het.'Hour of Code' wil volgens Bart niet van iedereen computer-experten maken. "De kinderen ondervinden al vlug dat programmeren leuk is en dat je er op een creatieve manier mee bezig kunt zijn. De leerlingen van het vijfde leerjaar uit de St.-Lodewijksschool reageerden alvast heel enthousiast. "Het voelt als een fluitje van een cent", klonk het in koor. "Van ons mogen het elke dag zo'n lessen zijn." (Koen Kerkaert)