Jarno Vanruymbeke (17) en Céline Barra (17) overtuigden de jury met hun project PDM-2002 (Parquet Delivery Machine). "Tijdens een bezoek aan het Veurnse bedrijf Interwest, waar vooral mensen met een beperking werken, hebben we met de werknemers gesproken", zeggen Jarno en Céline.
...

Jarno Vanruymbeke (17) en Céline Barra (17) overtuigden de jury met hun project PDM-2002 (Parquet Delivery Machine). "Tijdens een bezoek aan het Veurnse bedrijf Interwest, waar vooral mensen met een beperking werken, hebben we met de werknemers gesproken", zeggen Jarno en Céline."Toen enkele mensen ons vertelden dat ze pijn in hun arm en schouder kregen wanneer ze een hele dag parketstaaltjes vanuit een bepaalde hoogte moesten nemen, rijpte er bij ons een idee... We wilden de constructie die ze gebruikten ergonomischer maken. We hielden er ook rekening mee dat het eenvoudig te bedienen moest zijn. We hebben een constructie ontworpen met twee magazijnen waarin de parketplankjes worden opgeslagen, verbonden aan een werkblad. Links staat een computerscherm met touchscreen waar ze gewoon moeten op klikken om uit het juiste 'boek' een plankje te selecteren en dat wordt door cilinders die zijn uitgerust met sensoren met luchtdruk naar voren geduwd."Het is allemaal heel snel gegaan: pas half oktober zijn Jarno en Céline beginnen brainstormen, hebben ze een ontwerp uitgedokterd en zijn ze met het programmeren gestart. "Tijdens de paasvakantie hebben we alles samengesteld en op de valreep hebben we de cilinders, het elektrische en pneumatische gedeelte geïnstalleerd", zeggen ze. "We zijn supertevreden met onze hoofdprijs: in juli mogen we een hele week naar China. We mogen er ons project vertegenwoordigen op een wetenschapsbeurs en we mogen ook twee dagen Hongkong bezoeken! We krijgen overal positieve reacties en natuurlijk zijn de andere leerlingen wel een heel klein beetje afgunstig, maar dat is gezonde afgunst!"Het project 'Altijd warm op een zichtbare fiets' was goed voor de derde prijs. Quentin Coene (14), Lucas Vandenbroucke (14), Aimé Pysson (15) en Mathisse Cochez (13) fietsen elke dag naar school en werkten samen een idee uit om fietsen zichtbaarder, comfortabeler en veiliger in het verkeer te maken. Zadel en stuur werden uitgerust met verwarmingsdraad, gemonteerd op een batterij die is ingewerkt in een box waarop een kantelbaar zonnepaneel staat. De energie van het zonnepaneel wordt opgeladen in de batterij. De verwarmingselementen worden bediend met een magneetschakelaar en de richtingaanwijzers en de lichtjes voor extra beveiliging worden aangedreven met een naafdynamo.Ruben Debaenst (15), Staf Boudt (14), Aeon Bonjé (14) en Mathijs Claryf (14) deelden de derde prijs met hun project 'Regenpijpenergie'. "We kwamen op het idee toen we stilstonden bij het feit dat de zon wordt gebruikt om zonne-energie op te wekken, dat de wind wordt ingezet voor windenergie, maar waarom doen we niks met de regen", zegt Aeon.Het viertal werkte een concept uit waarbij het regenwater wordt opgevangen via een regenpijp die uitmondt in een bak met een rad. Die bak kan onder de grond worden geplaatst, onder een grote tegel, zodat er totaal niets zichtbaar is. De jongens hebben de boog in een regenpijp nagebootst om het water op het rad te laten belanden. Met een dynamo hebben ze voor een versnelling gezorgd om energie op te wekken die kan worden opgeslagen in een batterij, en die kan dienen om lampen te laten branden. Het circuit is rond door het water via de onderste pijp naar de riolering af te voeren. "Thuis op de boerderij hebben we wel twintig regenbuizen, dus ons systeem zou daar prima van pas komen", besluit Ruben.(MVQ)