Met dertig mannen en vrouwen trokken ze vrijdagnamiddag de wacht op voor de ingang van Airport Kortrijk. Die namiddag organiseerde de luchthaven een infomarkt waarbij ze het publiek informeren over het reilen en zeilen van de luchthaven.
...

Met dertig mannen en vrouwen trokken ze vrijdagnamiddag de wacht op voor de ingang van Airport Kortrijk. Die namiddag organiseerde de luchthaven een infomarkt waarbij ze het publiek informeren over het reilen en zeilen van de luchthaven."Gedurende tien jaar was er een overlegmoment voor de buren in februari, dat is wettelijk verplicht", zegt woordvoerder Rudy Dewilde. "Dat was niet naar de zin van de luchthavendirectie omdat dit een forum creëerde waar tegenstanders hun stem konden laten horen. Wat hier georganiseerd wordt, is een infomarkt, gespreid over vier uur. De bezoekers komen druppelsgewijs toe en druipen even snel af. Er is geen moment meer waarop we de mensen gezamenlijk kunnen toespreken."Begin dit jaar publiceerde WIV Airport Kortrijk-Wevelgem een jaarrapport waaruit bleek dat de luchthaven aan een heropleving toe was. Volgens CEO Dirk Van Belleghem was die groei vooral te danken aan het commercieel en zakelijk verkeer dat terug de weg naar de luchthaven heeft gevonden."Leugens!", weerlegt Rudy Dewilde. "Ze creëren valselijk de perceptie dat het vliegveld bloeit en groeit en dat is absoluut niet waar. Het is een helikopterbasis geworden. Ruim een op vier bewegingen is een helikoptervlucht. Vijftig procent van alle passagiers zijn helikopterpassagiers! Die helikopterbewegingen gebeuren trouwens vaker naast dan op het terrein van het vliegveld, vanuit de bedrijven die rond de luchthaven zijn gevestigd."Dat 2018 zo'n goed jaar was heeft een verklaring, weet Rudy Dewilde. "In 2017 was er gedurende een aantal maanden geen jet verkeer meer op last van Belgocontrol. Uiteraard was er op die manier een groei in 2018, maar van groei is geen sprake meer als je even verder terugkijkt in het verleden. Ambulancevluchten zijn er niet meer. Transport van organen is er niet meer. Expressvrachten naar het Verenigd Koninkrijk zijn er niet meer."Dat de luchthaven desondanks overleeft is dankzij een grote subsidiëring van de diverse overheden. Tot tienduizend euro per dag volgens de actievoerders. Rudy Dewilde drukt de hoop uit dat hieraan een einde komt in 2023. "Europa legt op dat er vanaf dat jaar geen overheidssubsidies meer mogen gegeven worden aan vliegvelden om de exploitatieverliezen te delgen. Alhoewel ze wellicht op dat moment weer zeer creatief uit de hoek zullen komen", vermoedt hij.Heel wat actievoerders kwamen uit de aanpalende wijken in Bissegem, die steen en been klagen over de geluidsoverlast. Ook zij willen hun stem laten horen. Hilde kocht haar huis in 1980, toen was er geen jet verkeer, waren er geen helikopters. "De laatste jaren is die overlast geweldig toegenomen. Vooral die helikopters maken heel veel lawaai daar ze een eind blijven hangen." Heel wat aanwezigen dragen dan ook een afbeelding waarop een helikopter met een rood kruis erdoor. Duidelijker kan niet."Deze actie heeft niets met partijpolitiek te maken", onderstreept Rudy Dewilde. "Wel met de zorg voor het klimaat. We willen mensen erop attent maken dat het de politiek is die de korte afstandsvluchten promoot. Wat volledig in strijd is met de klimaatdoelstellingen. Op Kortrijk Airport vertrekken bijna uitsluitend korte afstandsvluchten met een gemiddelde bezettingsgraad van 2,51 passagiers per vlucht. Als er al eens een vlucht naar een beurs wordt ingelegd, extra zwaar gesubsidieerd dan nog, dan moeten ze die afgelasten omwille van gebrek aan interesse."Tot slot spreekt Rudy Dewilde de actievoerders toe, helaas wordt het einde van zijn toespraak overstemd door het opstijgen van een vliegtuig.(SLW)