Het West-Vlaams provinciebedrijf Westtoer wil de talloze wielerklassiekers in het voorjaar gaan uitspelen als een toeristische troef.
Het doel is om de vele supporters, wielertoeristen en -fanaten een paar dagen langer in de provincie te houden en hen de regio’s te leren kennen. De daaraan gekoppelde campagne ‘Beleef de Koers’ is vrijdag voorgesteld in Brugge.
Promofilmpje voor buurlanden
In maart en april vormt West-Vlaanderen opnieuw het epicentrum van het wielervoorjaar met onder meer klassiekers als de Driedaagse van De Panne, de E3-prijs Harelbeke, Kuurne-Brussel-Kuurne en Gent-Wevelgem. Dat trekt heel wat supporters, wielertoeristen en -fanaten naar de provincie. Die groep wil West-Vlaanderen graag wat langer in de buurt houden om hen kennis te laten maken met de toeristische troeven.
“Uit onderzoek merken we dat heel wat wielerfanaten met familie en vrienden naar hier komen en hier vaak overnachten. We zien ook dat die groep zeker de intentie heeft om hier meer te ontdekken, maar er is een kloof tussen de intentie en het effectief doen”, aldus Luc Abbeloos van Westtoer. Daarom heeft Westtoer een promofilmpje gemaakt dat in de buurlanden zal getoond worden, en er is ook een viertalige website ontwikkeld die de toeristen mogelijkheden aanreikt om de streek te ontdekken. Zo staan er bijvoorbeeld kaartjes met het parcours van een koers op de website, met daarop de dichtsbijzijnde trekpleisters.
Koers en toerisme dichter bij elkaar
“We willen de koers en het toerisme dichter bij elkaar brengen. Bij beide staat beleven centraal. De koers is heel belangrijk. De horeca, de steden, de winkeles profiteren volop mee. Dat moeten we versterken en breed uitdragen”, aldus voorzitter van Westtoer Franky De Block.
Concreet moet ‘Beleef de Koers’ bezoekers inspireren om een korte vakantie te plannen in het zog van het wielerpeloton. Wie de koersen als toeschouwer volgt, maakt ook kennis met de couleur locale van de regio en kan extra bezienswaardigheden ontdekken.
(Belga)
Toerisme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier