Schepen Kris Demeyere stelt relanceplan lokale economie voor

Schepen Kris Demeyere is trots op het relanceplan voor de lokale economie in Knokke-Heist.
Redactie KW

Van 4 tot en met 12 juli wordt er voor de allereerste keer een stijlvolle Shoppingweek georganiseerd in Knokke-Heist. Wij praatten met Kris Demeyere, schepen voor Lokale Economie, over de impact van de coronacrisis en de inspanningen om de lokale handel en horeca snel weer op de kaart te zetten.

“De formule van braderieën heeft om allerlei redenen zijn beste tijd gehad. Daarom hadden we zo’n Shoppingweek al langer in het vizier. Door de coronacrisis is het proces versneld. Zo’n week is trouwens helemaal coronaproof, want shoppers krijgen de kans om verspreid naar Knokke-Heist te komen. Met de Shoppingweek focussen we voornamelijk op onze gouden winkeldriehoek: Dumortierlaan, Kustlaan en Lippenslaan. De dienst communicatie heeft een grootse marketingcampagne opgezet via allerlei mediakanalen De bedoeling van de Shoppingweek is om de klanten extra in de watten te leggen met veel beleving en verwenning. Kortom: een shoppingervaring op topniveau om zo extra omzet te creëren voor onze handelaars. Tweedeverblijvers en bezoekers die al enige tijd niet meer in Knokke-Heist waren, zullen bovendien aangenaam verrast zijn. Onze winkelstraten hebben immers al een serieuze metamorfose achter de rug. Daarnaast zijn we nog een aantal andere vernieuwingen aan het uitrollen. Tegen 15 juli moet de nieuwe look van Knokke-Heist een feit zijn.”

62 nieuwe handelszaken

De coronacrisis heeft er bij de lokale handelaars heel zwaar ingebeukt, zegt de schepen. “Wij volgen alles heel nauw op en monitoren of onze maatregelen een positieve impact hebben op de lokale economie. Op het aantal falingen kan ik momenteel geen exact cijfer plakken, maar ik kan zeggen dat het momenteel nog meevalt. Eerlijk gezegd ben ik aangenaam verrast door de veerkracht van onze handelaars. Er zijn 62 nieuwe winkels bijgekomen, dat is een pak meer dan de vorige jaren. Daarbij zitten slechts 14 pop-ups. Bij de nieuwkomers zijn heel wat inventieve concepten die zich hier permanent komen vestigen. Bekende namen komen hier met nieuwe concepten experimenteren. Zo heeft bijvoorbeeld Flamant een aantal innovatieve pop-ups onder zijn dak. Voor de snelle opwaartse trend en de vele nieuwe zaken zijn er verschillende oorzaken. Ten eerste het ondernemerschap dat Knokke-Heist uitstraalt. Ten tweede staan we net voor de zomer: een geschikte moment om een nieuwe zaak te openen. Ten derde zijn we aan een inhaalbeweging bezig, want de vorige drie maanden lag alles stil.”

Minder leegstand

In Knokke-Heist krijgen jonge starters een flinke duw in de rug. “We rolden een programma uit om hen te ondersteunen en te coachen, zowel financieel als wat betreft sociale media, digitale marketing, strategie, interieur,… Het valt op dat een deel van de leegstand verdwenen is. We krijgen ook de feedback dat heel wat eigenaars voor een stuk tegemoet gekomen zijn aan hun huurders. Het verstand heeft ook daar gezegevierd. Heel wat eigenaars beseffen duidelijk dat het beter is om een trouwe huurder te behouden dan een leegstaand gebouw. Naar mijn gevoel volgt er straks een automatisch correctie van de huurprijzen terwijl wij met de gemeente de belasting op leegstand fors hebben opgetrokken”, aldus Kris Demeyere die verder ook geen voorstander is van het opschuiven van de solden. “Naar mijn mening is dit niet het moment om de solden te verplaatsen naar augustus. Kijk naar de concurrentie van internet en het buitenland! Nederland is hier slechts vijf kilometer vandaan. Als ze daar met kortingen zwaaien, dan denk ik niet dat ons kooppubliek zo loyaal zal zijn om bij lokale handelaars te kopen. Daarom moeten onze inspecteurs van Lokale Economie straks misschien voor één keer een oogje dichtknijpen.” (DM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier