Jean Blaute en Ray Cokes -de bekende televisiegezichten van Tournée Générale- zijn de ambassadeurs van het Het Lekkere Westen 2016. Westtoer trok met het duo de boer op langs West-Vlaamse wegen en maakte er een filmpje rond.
Bier. Dat is het centrale thema van de campagne 2016 van Het Lekkere Westen. De keuze om Blaute&Cokes aan het spreken voor de promo-campagne lag voor de hand, de twee trokken voor hun tv-programma al ontelbare keren langs West-Vlaamse brouwerijen en cafeetjes.
Jean Blaute woont intussen zelfs al enkele jaren in Brugge. “Hoe diep kan je vallen,” lachte de BV vrijdag bij de presentatie van de campagne in het Bierkasteel in Emelgem. “Ik ben de liefde gevolgd. Maar mijn band met West-Vlaanderen gaat veel verder in de tijd. In mijn kinderjaren heb ik veel tijd in Heist-aan-Zee doorgebracht. Mijn voorliefde voor geschiedenis zorgde er ook voor dat ik in de ban raakte van de tragiek die zich in de Westhoek afgespeeld heeft.”
Pijpleiding
Zo leerde Jean Blaute de West-Vlaming kennen. “In de uithoeken van ons land -ook Limburg dus- word je het hartelijkst ontvangen,” licht Jean toe. “Vooral in de horeca etaleert de West-Vlaming zijn gulheid, openheid en ondernemingszin.” Detail: Rodenbach is de absolute favoriet van Blaute.
Dat ook Ray Cokes verlekkerd is op onze regio en onze (blonde) biertjes mag blijken uit het filmpje van Het Lekkere Westen. “Pipe this into my house,” smeekt hij in brouwerij De Halve Maan als hij van Brugse Zot proeft, verwijzend naar de bierpijpleiding die eerder deze week ingehuldigd werd. En zo schudt hij wel enkele grappige oneliners uit zijn mouw.
Het duo fietst langs hun favoriete adresjes, waarbij bierbeleving en streekgerechten met bier centraal staan.
93 video’s van West-Vlaamse chef-koks
Met Het Lekkere Westen wil Westtoer het verblijfstoerisme in onze provincie promoten. Vooral de korte vakanties -midweek en verlengde weekends- zijn enorm in trek. “Mensen zoeken in deze drukke tijden een zuurstofmoment om even uit te waaien,” licht Franky De Block, voorzitter van Westtoer toe. “En daarbij staat kwaliteit voorop, ze willen verwend worden.” Goed drinken en eten staan hierbij bovenaan het lijstje.
Westtoer vond dan ook 93 chef-koks bereid om aan de campagne mee te werken. Ze hebben allemaal een ding gemeen: ze werken met streekproducten. De videoploeg van KW.be is ism Westtoer volop bezig om alle keukenpieten in beeld te brengen. De eerste lading video’s vind je alvast op www.kw.be/hetlekkerewesten. Opgepast, het water komt je in de mond bij al dat lekkers.
(mlt)
Toerisme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier