"Woensdagochtend zaten we samen met onze militanten en alle vertegenwoordigers en nadien hebben we teruggekoppeld naar het personeel", zegt Steven Bogaert van ACV-Metea. "Het is duidelijk dat deze week het werk niet meer zal hervat worden. Er zal piket gestaan worden aan de poorten." Pas maandag zou er terug activiteit zijn op de Brugse site van Bombardier Transportation. Maandagnamiddag staat dan ook een eerste officiële vergadering gepland met de directie. Parallel wordt al een deel van de besprekingen binnen het bedrijf opgestart.

Constructieve sfeer

Dinsdag werd een delegatie nog ontvangen door de federale en Vlaamse regeringen. "Een dag later kunnen we toch stellen dat de vertegenwoordigers heel tevreden waren over de constructieve sfeer en de initiatieven die op tafel lagen. Niemand speelde de hete aardappel door, we hebben de indruk dat iedereen samen wil trekken aan dit dossier", aldus Bogaert.

Praten met NMBS

Zo zal er onder meer nog gesproken worden met de CEO van NMBS, Sophie Dutordoir. De NMBS heeft een sleutelrol in het dossier, want het plaatste een groot order bij Bombardier. Er was gezegd dat die treinen integraal zouden gebouwd worden in Brugge. Een deel zou nu naar het Franse Crespin gaan, maar de NMBS kan nauw toezien op de uitvoering van het order. "En er is nog het plan B dat inzet op maximaal behoud van het personeel. Elke reductie op de intenties zou een overwinning zijn. We hebben alles voorgelegd aan het personeel. Reductie of niet, het zal sowieso pijn doen", aldus Bogaert.

"Woensdagochtend zaten we samen met onze militanten en alle vertegenwoordigers en nadien hebben we teruggekoppeld naar het personeel", zegt Steven Bogaert van ACV-Metea. "Het is duidelijk dat deze week het werk niet meer zal hervat worden. Er zal piket gestaan worden aan de poorten." Pas maandag zou er terug activiteit zijn op de Brugse site van Bombardier Transportation. Maandagnamiddag staat dan ook een eerste officiële vergadering gepland met de directie. Parallel wordt al een deel van de besprekingen binnen het bedrijf opgestart.Dinsdag werd een delegatie nog ontvangen door de federale en Vlaamse regeringen. "Een dag later kunnen we toch stellen dat de vertegenwoordigers heel tevreden waren over de constructieve sfeer en de initiatieven die op tafel lagen. Niemand speelde de hete aardappel door, we hebben de indruk dat iedereen samen wil trekken aan dit dossier", aldus Bogaert. Zo zal er onder meer nog gesproken worden met de CEO van NMBS, Sophie Dutordoir. De NMBS heeft een sleutelrol in het dossier, want het plaatste een groot order bij Bombardier. Er was gezegd dat die treinen integraal zouden gebouwd worden in Brugge. Een deel zou nu naar het Franse Crespin gaan, maar de NMBS kan nauw toezien op de uitvoering van het order. "En er is nog het plan B dat inzet op maximaal behoud van het personeel. Elke reductie op de intenties zou een overwinning zijn. We hebben alles voorgelegd aan het personeel. Reductie of niet, het zal sowieso pijn doen", aldus Bogaert.