North Sea Boating werkt samen met de vijf rederijen die in Brugge de toeristenbootjes exploiteren. "Al 38 jaar en 3 generaties", zegt huidig zaakvoerder Luc Degroote. Zijn vader Hubert richtte North Sea Boating op in 1978. "We zijn destijds begonnen in Zeebrugge, toevallig op de locatie waar nu Scheepswerven Vandamme is gevestigd. Ook de Brugse rederijen zijn al drie generaties bezig. Mijn pa heeft in de jaren tachtig de Brugse vloot volledig omgebouwd: in vijf jaar tijd schakelden ze toen van een mengelmoes van b...

North Sea Boating werkt samen met de vijf rederijen die in Brugge de toeristenbootjes exploiteren. "Al 38 jaar en 3 generaties", zegt huidig zaakvoerder Luc Degroote. Zijn vader Hubert richtte North Sea Boating op in 1978. "We zijn destijds begonnen in Zeebrugge, toevallig op de locatie waar nu Scheepswerven Vandamme is gevestigd. Ook de Brugse rederijen zijn al drie generaties bezig. Mijn pa heeft in de jaren tachtig de Brugse vloot volledig omgebouwd: in vijf jaar tijd schakelden ze toen van een mengelmoes van benzinemotoren allemaal over op een Volvo dieselmotor van 17 pk. De rederij 'Venetië van het Noorden' was de eerste die die overstap maakte, de andere zijn gevolgd", vertelt Luc. De vijf Brugse rederijen zijn sindsdien trouwe klant bij North Sea Boating. Samen met Scheepswerven Vandamme is het bedrijf bezig met de vergroening van de Brugse vloot. "Het is de bedoeling dat die tegen 2025 volledig elektrisch vaart. We hebben nu een contract voor zes boten: tegen het einde van dit jaar zou elke rederij al minstens over één elektrisch exemplaar moeten beschikken, Bootexcursies Gruuthuse neemt volgende week een tweede exemplaar in gebruik. Hun bootjes waren het dringendst aan vervanging toe", klinkt het.Luc Degroote weidt graag uit over de vele voordelen van de nieuwe lichting. "De romp is 20 cm breder, waardoor er meer draagvermogen is. De bootjes zijn ook stabieler en zakken niet zo diep in het water. Dat zie je meteen als er mensen instappen. Ze veroorzaken minder golfslag, waardoor er minder schade wordt aangericht aan de kaaimuren en gevels", weet Luc. "Nog een groot voordeel is dat de motor enkel nog een licht zoemend geluid maakt. In combinatie met de verbeterde geluidsinstallatie die we in elke boot installeren, zorgt dit voor een veel aangenamere beleving.""Voor ons is dit een belangrijk prestigeproject. Er nam intussen al een Gentse rederij contact op, en ook in Amsterdam volgen ze het met belangstelling", zegt Luc. "Zelf stonden we op vlak van elektrisch varen eigenlijk ook nog nergens. De omschakeling vroeg van onze technici dus een hele aanpassing.""Brugge heeft de meest intensieve toervaart van Europa, die bootjes maken dus heel wat mee op een jaar. We kozen daarom voor een duurzaam product van de Finse motorfabrikant Ocean Volt." Voor de batterij ging North Sea Boating in zee met het Amerikaanse Valence Technologies, dat ook batterijen bouwt voor Tesla. "Met de huidige batterijen kunnen de bootjes al 12 uur varen. De laadtijd bedraagt momenteel 8 tot 10 uur. Het grote nadeel voor de Brugse reders is nog het prijskaartje", besluit Luc.