Boven de Union Koala viel tijdens een demonstratief 'waterballet' geen streepje rook te bespeuren. Door schadelijke stikstofverbindingen uit de motoren te neutraliseren, haalt het sleepbedrijf 70 ton uitstoot uit de lucht. In dit technisch huzarenstukje investeerde sleepbedrijf Boludat Towage Europe, dat vorig jaar de activiteiten van Kotug Smit overnam, bijna een half miljoen euro.
...

Boven de Union Koala viel tijdens een demonstratief 'waterballet' geen streepje rook te bespeuren. Door schadelijke stikstofverbindingen uit de motoren te neutraliseren, haalt het sleepbedrijf 70 ton uitstoot uit de lucht. In dit technisch huzarenstukje investeerde sleepbedrijf Boludat Towage Europe, dat vorig jaar de activiteiten van Kotug Smit overnam, bijna een half miljoen euro."Vorig jaar werd met het havenbestuur van Zeebrugge afgesproken om de uitstoot van onze sleepvloot te verbeteren van het internationale niveau 1 naar 2. Voor kenners: van IMO Tier I naar II. We gingen nog een stap verder en besloten om daar bovenop één schip naar het hoogste niveau 3 te brengen", zegt fleetmanager Stijn Van Beneden.Beide motoren van de sleepboot kregen een installatie die het schadelijke stikstof neutraliseert. "Deze techniek bestaat al voor nieuwbouwschepen, maar het was de eerste keer ter wereld dat een bestaand schip werd omgebouwd. De grootste hindernis was de krappe ruimte in de machinekamer. Gelukkig vonden we in de Union Koala net genoeg plaats. De technologie komt van scheepsmotorenbouwer ABC uit Gent en het puzzelwerk werd knap gedaan door Flanders Ship Repair uit Zeebrugge", vertelt gedelegeerd bestuurder en algemeen directeur Geert Vandecappelle.Het gaat om een constructie met buizen en reservoirs van twee ton zwaar, telkens op de motor aan stuurboord en aan bakboord. "Ik omschrijf deze job als: hoe steek je een olifant in een schoendoos. En dan nog het liefst tegen morgen", lacht gedelegeerd bestuurder Johnny Hofman van Flanders Ship Repair."De aanpassing van onze schepen van niveau 1 naar niveau 2 en 3 verminderde de gezamenlijke uitstoot met 25%. Dat resultaat is nog beter dan verwacht", zegt Van Beneden. "Met deze investering beantwoordt Boluda Towage aan de roep om een meer milieuvriendelijke scheepvaart en industrie", vertelt Geert Vandecappelle. "Op deze blauwe planeet moeten we steeds meer groen denken. Alles sectoren beseffen dat we iets voor het klimaat moeten doen, niet alleen in het algemeen maar ook heel concreet voor de mensen die in de haven wonen en werken. Met deze investering van bijna een half miljoen betaalden we leergeld voor een toepassing die in de toekomst zeer belangrijk wordt. Bovendien zijn we bereid om nog vier schepen aan te passen. Dit is een van de engagement waarmee we hopen van de lopende aanbesteding te winnen voor de nieuwe sleepconcessie in Zeebrugge."