Het provinciebedrijf Westtoer heeft de toeristische plannen voor de Westhoek van de komende jaren voorgesteld. “We willen andere troeven in de kijker plaatsen dan de herdenking van WO I”, zegt Franky De Block.
“Het toerisme in de Westhoek genereert een jaaromzet van 139 miljoen euro”, vertelt gedeputeerde en voorzitter van Westtoer Franky De Block. “Toerisme zorgt voor 2.100 jobs in de regio, 12.000 mensen kunnen overnachten in de Westhoek. In 2015 mocht de regio 857.000 overnachtingen noteren en kwamen er een half miljoen WO I-bezoekers naar de Westhoek. De ambitie voor de toekomst is om van de Westhoek een topbestemming te maken voor korte vakanties en daguitstappen. De voorbije jaren lag de focus op de herdenking van de Eerste Wereldoorlog, maar we willen nu ook andere troeven in de kijker plaatsen. We trekken voor 2017 en 2018 vijf miljoen euro extra budget uit voor het toerisme.” Dit jaar komt er onder meer een biercampagne ‘Tournée Locale’ met Jean Blaute, extra activiteiten voor kinderen, maar ook ‘1917 totale oorlog in Vlaanderen’.
Uitkijktorens
Een van de projecten voor op lange termijn is de mogelijke komst van 25 uitkijktorens in de Westhoek. “We hebben een projectaanvraag gedaan voor de komst van 25 uitkijktorens”, legt Stefaan Gheysen, algemeen directeur van Westtoer uit. “Daarbij is het doel om 25 uitkijkpunten aan te leggen die minstens een 180 graden-beeld kunnen geven op een regio. Dat kunnen zowel nieuwe torens zijn als bestaande uitkijkpunten uitbouwen. We bieden perspectief aan, letterlijk en figuurlijk. Er zijn 30 projectaanvragen, waarvan 9 uit de Westhoek. Op 15 maart zal een jury de aanvragen beoordelen. Voor de uitkijktorens voorzien we al een budget van 2 miljoen euro: 1 miljoen van Westtoer en 1 miljoen van de provincie West-Vlaanderen.”
(JL – Foto JL)
Toerisme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier