Al een tijdje zijn er werken rond het vliegveld aan de gang. Zijn de voorbereidingen gestart om er grotere vliegtuigen te laten landen? "Helemaal niet", glimlacht ceo Dirk Van Belleghem. "We zijn bezig met de herinrichting van de bestaande infrastructuur. Dat moet ons toelaten conform te worden aan de EASA-norm, een voorwaarde willen we in de toekomst de uitbating van de luchthaven privatiseren."
...

Al een tijdje zijn er werken rond het vliegveld aan de gang. Zijn de voorbereidingen gestart om er grotere vliegtuigen te laten landen? "Helemaal niet", glimlacht ceo Dirk Van Belleghem. "We zijn bezig met de herinrichting van de bestaande infrastructuur. Dat moet ons toelaten conform te worden aan de EASA-norm, een voorwaarde willen we in de toekomst de uitbating van de luchthaven privatiseren."Momenteel wordt zowel het beheer als de exploitatie gedaan door de nv Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW). Aandeelhouders zijn POM West-Vlaanderen, het Vlaamse gewest en Leiedal. Die exploitant draagt de kosten van de uit te voeren werken, maar tot 2024 ook van de uitbating. Daarna moet de luchthaven zichzelf kunnen beredderen. Dat staat te lezen in de subsidieovereenkomst.De bestuurders willen dus tegen 2024 eenzelfde structuur invoeren als die twee andere Vlaamse regionale luchthavens, in Antwerpen en Oostende. Dan zal een private luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM) instaan voor het commerciële beheer. De overheid blijft verantwoordelijk voor het beheer van de luchthaveninfrastructuur via de publieke luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM). Maar eerst moet dus die EASA-norm, de Europese regelgeving, gehaald worden."Daarom voeren we deze werken uit", stelt directeur Van Belleghem. "Onze taxibaan ligt op sommige plaatsen te dicht bij de landingsbaan. Daarenboven kent ze een kronkelend verloop en is de fundering onvoldoende. De werken aan de taxibaan zijn momenteel aan de gang, die kan je zien aan de zuidzijde. Meteen creëren we ook meer ruimte voor vliegtuigen die zullen vertrekken of net geland zijn, de opstelplaatsen worden aanzienlijk uitgebreid."Eerder werd al het gedeelte aan de noordzijde van het vliegveld aangepakt. Vliegtuigen die naar hun plaats in de loods of naar het onderhoud moesten, dienden zich op een stuk openbare weg te begeven. Een manoeuvre dat tot gevaarlijke situaties kon leiden en dus ook moest worden aangepast. "Daarom hebben we een omheining geplaatst met toegangscontrole", zegt Dirk Van Belleghem. "Zo is de toegang gelimiteerd, is het hek gesloten dan is de weg airside. Is het hek open dan is die weg landside en kunnen er wagens en personen langs."In juni 2020 zijn alle werken uitgevoerd en kan op zoek gegaan worden naar private partners. Dat die zullen gevonden worden en Airport Kortrijk-Wevelgem wel degelijk een toekomst heeft, daar twijfelt Dirk Van Belleghem niet aan. "De luchthaven heeft voldoende troeven om rendabel te zijn", klinkt het.