In juni 2019 werd op de Luchthaven Kortrijk-Wevelgem gestart met belangrijke infrastructuurwerken aan de taxibanen. Iets meer dan een jaar later zijn die werken nu afgerond. "Onze voorbereiding tot in de puntjes heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen", stelt voorzitter Filip Daem. "We zijn erin geslaagd om alles volgens de geplande timing te realiseren en tegelijk de hinder zoveel...

In juni 2019 werd op de Luchthaven Kortrijk-Wevelgem gestart met belangrijke infrastructuurwerken aan de taxibanen. Iets meer dan een jaar later zijn die werken nu afgerond. "Onze voorbereiding tot in de puntjes heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen", stelt voorzitter Filip Daem. "We zijn erin geslaagd om alles volgens de geplande timing te realiseren en tegelijk de hinder zoveel mogelijk te beperken." Concreet werden de taxiwegen opnieuw aangelegd en werden ook de laadplatformen vernieuwd en uitgebreid. De noordelijke industriezone maakt nu deel uit van de luchthavenperimeter waardoor het verkeer er voor iedereen een pak veiliger wordt. Vliegtuigen moeten nu niet langer taxiën op de openbare weg om de startbaan te kunnen bereiken. "De regionale luchthaven komt nu tegemoet aan de strenge eisen van het Europees Agentschap voor de veiligheid", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). "Niets staat het belangrijke EASA-certificaat nu nog in de weg."Volgens de minister zijn luchthavens als Kortrijk-Wevelgem belangrijke toegangspoorten voor Vlaanderen. "Daarom is het belangrijk om de positie van onze luchthavens te versterken en te investeren in de basisinfrastructuur", aldus de minister nog. "Dankzij deze infrastructuurwerken is Luchthaven Kortrijk-Wevelgem klaar om verder te groeien en haar rol als Europese en intercontinentale luchthaven te spelen." Er is ook minder nieuws voor de Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. De coronacrisis zorgde voor een daling van het aantal passagiers. Vooral in maart en april (daling van 94 procent ten opzichte van 2019, red.) was de impact groot. "Vanaf mei was er beterschap en sinds juni zitten de passagierscijfers opnieuw op het niveau van vorig jaar", aldus Filip Daem. Maar het financiële verlies voor de luchthavenexploitant was groot. De Vlaamse regering kende om die put mee te vullen recent een subsidie van 300.000 euro toe.