Inagro geeft onze scholen duwtje richting ‘korte keten’

Redactie KW

In MPIGO De Bevertjes in Oedelem stelde Inagro, dat onderzoek en advies levert in land- en tuinbouw, vrijdag haar inspiratiegids rond ‘korte keten’ voor.

Onder het motto ‘Ga eens…Lekker Lokaal’ zette Inagro een scholenwedstrijd op poten waarbij West-Vlaamse scholen hun ideeën en acties rond korte keten konden inzenden. “Alleen producten, rechtstreeks afkomstig van de boer, kwamen in aanmerking”, aldus Helena Vandekerckhove van Inagro.

Inagro geeft onze scholen duwtje richting 'korte keten'

De leerlingen van het zesde leerjaar bij Juf Ingrid Vanhoutte zijn bezig met het berekenen van het aantal appels. (Foto Regi)

“Met deze gids willen we ook andere scholen aanzetten om te werken met de korte keten. Hierbij proberen we jongeren opnieuw in contact te brengen met de oorsprong van ons voedsel. Voor de scholen is er een massa aan thema’s om projecten op te zetten zoals gezonde levensstijl, zorg voor natuur en milieu, landbouw, de seizoenen, de voedselketen, eerlijke handel, duurzame economieën en voedselverwerking. In onze gids hebben we de ideeën van de scholen verder uitgewerkt, zoals een lokale soepdag, de schoolcatering die lokale producten aankoopt, afspraken gemaakt met lokale landbouwers nakomen, een schoolmoestuin ontwerpen met de hulp van oma’s en opa’s, een kaasschotel geven, een fruitwinkeltje op de speelplaats, een geldinzameling met lokale producten enzovoort.”

Inagro geeft onze scholen duwtje richting 'korte keten'

Stagiaire Maxime Claeys controleert of het goed is. (Foto Regi)

Alain Volders, directeur van MPIGO De Bevertjes stelt dat zijn instituut een school is voor kinderen met autisme en kinderen met mentale of fysieke beperkingen. “In onze school eten de leerlingen wekelijks een vers stuk fruit, afkomstig van het bio tuinbouwbedrijf Den Hogen Akker uit Oedelem. Het zesde leerjaar brengt de appeltjes rond naar de diverse klassen. Ze bereiden pakketten voor, tellen de appels per klas en leggen die in een fruitmandje om te verdelen. Deze taken krijgen de leerlingen om te leren gestructureerd en planmatig taken uit te voeren”, aldus de directeur.

Gedeputeerde Bart Naeyaert legt uit dat met dit initiatief het de bedoeling is de voedingsketen tussen landbouwer en verbruiker zo kort mogelijk te maken. “De landbouwer zal op deze manier meer geld voor zijn producten ontvangen. Het systeem wil de lokale landbouwer ondersteunen”, aldus Bart Naeyaert.

(Regi)