West-Vlaamse Michelinster fonkelt bij Restaurant Julien in Lovendegem: “We willen elke dag een tikkeltje beter doen”

Davy Devlieghere en Marie-Julie Haeck van Restaurant Julien in Lovendegem: “Het gevoel dat onze eerste Michelinster geeft, is onbeschrijfelijk.” © Wouter Meeus
Philippe Verhaest

Onze provincie kon geen nieuwe Michelinsterren in de wacht slepen, maar één bekroond restaurant is toch met een stevige West-Vlaamse saus overgoten. Julien in Lovendegem mag zijn eerste ster aan de gevel hangen en dat is mee de verdienste van de Wingense Marie-Julie Haeck. Samen met haar partner Davy Devlieghere staat ze aan het roer van het gelauwerde topadresje. “Dit is een bekroning voor het vele werk van de voorbije zes jaar”, zegt ze trots.

Acht Belgische restaurants werden afgelopen maandag met een eerste Michelinster beloond. Daarbij steekt op het eerste zicht geen enkele zaak van bij ons, maar in Restaurant Julien in Lovendegem, pal op de rand met Gent, wordt tóch een sappig woordje West-Vlaams gepraat.

De van Wingene afkomstige Marie-Julie Haeck (28) runt het nieuwbakken sterrenetablissement samen met haar partner Davy Devlieghere (33), die zijn roots in Lotenhulle heeft. Met hun twee kinderen Géraume (4) en Marie-Alix (1) wonen ze boven hun restaurant en geven ze elke dag het beste van zichzelf. “Ons motto is eenvoudig: altijd iets beter proberen te doen dan de dag voordien”, glimlacht Marie-Julie.

Vastgoedmakelaar

Dat ze ooit in dé culinaire bijbel bij uitstek zou prijken, had Marie-Julie zelf nooit durven dromen. “Ik kom absoluut niet uit een horecanest”, legt ze uit. “Mijn ouders, Darline Vandenabeele en Filip Haeck, hebben een compleet andere achtergrond en zelf heb ik aan Regina Pacis in Tielt een handelsopleiding gevolgd.”

“Ik hoop dat onze ster ook voor extra bekendheid in mijn thuisprovincie zorgt”

Aan de Odisee Hogeschool in Aalst behaalde ze een diploma als vastgoedmakelaar, maar uiteindelijk volgde ze haar partner in zijn grote droom: een eigen restaurant uit de grond stampen. “Mijn enige horeca-ervaring was een studentenjob bij bakkerij Java in Tielt”, glimlacht Marie-Julie.

Davy liep stage bij de legendarische chef-kok Martín Berasategui in San Sebastian in Spanje en deed ervaring op bij kleppers als Hof van Cleve, Danny Horseele en Zilte. “In 2018 zijn we hier in Lovendegem gestart. Davy had dit pand al gekocht toen ik nog studeerde. We wilden ook bewust in regio Gent blijven.” De start verliep onder de naam Bistro Julien. “We kozen er destijds bewust voor om het gastronomische pad even links te laten liggen en focusten op à la carte. Puur en lekker.”

Marie-Julie Haeck en Davy Devlieghere vallen elkaar in de armen bij het nieuws dat hun Restaurant Julien een eerste ster beet heeft.
Marie-Julie Haeck en Davy Devlieghere vallen elkaar in de armen bij het nieuws dat hun Restaurant Julien een eerste ster beet heeft. © BELGA

De coronaperiode zorgde evenwel voor een ommezwaai. “Toen hebben we voor het eerst een menu samengesteld en dat viel meteen in de smaak. Davy begon stilaan ook het gastronomische niveau te missen. De gezonde stress, de adrenaline die bij een service komt kijken…”

In april 2022 doopten Marie-Julie en Davy hun geesteskind om in Restaurant Julien en kozen ze bewust voor een hoger culinair niveau. “De vlag moest de lading opnieuw dekken. We stelden ons ook een duidelijk doel voor ogen: een Michelinster behalen.”

Team als ruggengraat

Nog geen twee jaar later is die missie afgevinkt. In de statige Koningin Elisabethzaal in Antwerpen vielen de twee elkaar in de armen toen Julien uit de enveloppe tevoorschijn kwam. “Een onbeschrijflijk gevoel”, geniet Marie-Julie nog na.

“De weken in aanloop naar de uitreiking draaide de geruchtenmolen al op volle toeren, maar zekerheid heb je natuurlijk niet. Wat er door ons heenging toen we onze naam hoorden vallen, kan ik met geen woorden beschrijven.”

“De komende jaren willen we gewoon ‘deuredoen’, zoals het een echte West-Vlaming betaamt. Elke dag dat tikkeltje extra geven en onze eerste ster bestendigen”

Marie-Julie en Davy beschouwen de ster als een bekroning voor het vele werk van de voorbije zes jaar. “Iets wat we alleen konden bereiken dankzij ons team. We werken met vier mensen in de keuken, evenveel mensen in de zaal en twee afwassers. Stuk voor stuk onmisbare schakels in ons verhaal. Maandagavond hebben we onze ster tijdens een gezellig etentje dan ook met de hele groep gevierd. Zij vormen de ruggengraat van Julien.”

Davy Devlieghere en Marie-Julie Haeck tijdens de uitreiking van de Michelinsterren in Antwerpen.
Davy Devlieghere en Marie-Julie Haeck tijdens de uitreiking van de Michelinsterren in Antwerpen. © BELGA

Michelin roemt Restaurant Julien voor zijn ode aan de klassieke keuken en omschrijft Marie-Julie als een elegante gastvrouw pur sang. “Mooie woorden”, bloost de Wingense. “Wij willen onze klanten gewoon in de watten leggen en hen met een waw-gevoel zien vertrekken.”

“Het mooiste compliment is en blijft wanneer iemand ons zegt dat ze van begin tot einde hebben genoten. Dáár doen we het voor. Wij staan voor een herkenbare en pure keuken, met producten van topkwaliteit die meesurfen op het ritme van de seizoenen.”

Bloemen

De eerste ster zorgt alvast voor extra interesse in Julien. “De weekends lopen snel vol, maar op weekdagen zijn er altijd nog wel gaatjes.”

“We kunnen rekenen op heel wat trouwe klanten. Die hebben ons de voorbije dagen met positieve reacties en schouderklopjes overladen. Sommige onder hen brachten zelfs bloemen. Mooi, toch?”

“Deze ster biedt ons evenwel de kans om een nieuw publiek aan te spreken. Michelin is en blijft een keurmerk binnen de culinaire wereld. We zijn trots om daar nu deel van uit te maken. We kregen al heel wat West-Vlamingen over de vloer, hopelijk zorgt deze ster voor extra bekendheid in mijn thuisprovincie.”

De komende jaren willen Marie-Julie en Davy de ingeslagen weg verder blijven bewandelen. “Deuredoen, zoals het een echte West-Vlaming betaamt”, knipoogt ze. “En elke dag dat tikkeltje extra geven. Nu willen we vooral onze ster bestendigen.”

“De afgelopen week liepen we op roze wolkjes, maar daags na de uitreiking was het weer business as usual. Keihard werken om onze klanten een topervaring te schenken.”