“Mensen willen de oorsprong van hun voeding kennen”: succesvolle Smaakmarkt in hotelschool Ter Duinen in Koksijde

Chefs Dries Cloet (uiterst rechts) en Karl D’Hooghe (uiterst links) met de leerlingen van het 5de, 6de en 7de jaar bereiden het menu voor ‘Westhoek op je bord’. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

54 exposanten streken neer in hotelschool Ter Duinen om er op de Smaakmarkt-vakbeurs hun 100% West-Vlaamse streekproducten voor te stellen aan professionals zoals chef-koks, detailhandelaars en horecazaken. Leerlingen en leerkrachten van de hotelschool gingen met de lokale producten aan de slag.

Deze B2B-Smaakmarkt kwam tot stand met de steun van twee Plattelandsontwikkelingsprojecten – Samen Korte Keten en Westhoek op je bord – en partners Inagro, POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij) West-Vlaanderen, Unizo en Westtoer.

“Onze potentiële doelgroep van toeristen kunnen we nog veel beter benutten”, zegt Veerle Mertens (projectmanager Westtoer). “Het is een kwestie van slimme samenwerkingen aan te gaan en een ontzorgende service aan te bieden aan de bezoekers van onze regio. Met dit project willen we de smaken van de Westhoek nog meer op de kaart zetten. Een aantal studenten is letterlijk en figuurlijk de boer opgegaan en ze lieten zich onderdompelen in de activiteiten van diverse landbouwbedrijven. Daaraan werden opdrachten gekoppeld, met lokale producten als inspiratiebron om onder andere een ontbijt- en picknickmand en een gastronomisch gerecht samen te stellen.”

10.000 bezoekers

Schooldirecteur Peter Verbeke en Technisch Adviseur Coördinator Olivier Willaert: “Bij de bezoeken aan de landbouwbedrijven maakten onze studenten niet enkel kennis met de producten, maar waren ze ook onder de indruk van het verhaal erachter, van de passie van deze mensen. Dat proberen ze over te brengen naar de meer dan 10.000 jaarlijkse bezoekers van onze school, via de gerechten die ze met de lokale producten creëren. Onze studenten leren eerst de basis van het vak en geleidelijk aan ontwikkelen ze een stijl en meer creativiteit. Lekkere, originele recepten zijn een sterke troef voor onze horecaondernemers, want de liefde gaat nog altijd door de maag. Om onze studenten te doen groeien als echte ondernemers loodsen we hen samen door het traject om die extra mile te gaan, door samen te werken en vooruit te kijken met ideeën zoals een shop-in-shop, buitenlandse perspectieven… Samen hebben onze leerlingen en leerkrachten dit project geconcretiseerd en een aantal recepten op de website https://hotelschoolkoksijde.restaurant/lekkervanbijons gezet. En er volgen nog meer recepten!”

“Lekkere, originele recepten zijn een sterke troef voor onze horecaondernemers”

De partners zijn zeker in hun opzet geslaagd om een brug te slaan tussen hoeve- en streekproducenten en professionele afnemers. Alle standhouders op de Smaakmarkt prezen met trots hun producten aan en waren enthousiast over dit initiatief. Het aanbod was verrassend, origineel en bijzonder breed: imkers met eigen honingproducten, een gevarieerd bierassortiment van lokale bierbrouwerijen, whisky van een Brugse distilleerderij tot wijnen uit wijndomeinen van Roeselare tot Heuvelland, koffieselecties van lokale branderijen, groenten, kruiden en fruit vers van ’t veld, een waaier aan zuivel- en kaaslekkernijen, lokale vlees- en visspecialiteiten zoals oesters van De Oesterput, en de Zonnebeekse Lange Vingerworsten van slagerij Hans Bouten.

Familiebedrijf

Dries Debergh van Keiemse Kazen: “Ons familiebedrijf bestaat sinds 1986 en het principe respect voor onze grondstoffen, de natuur en pure producten dragen we nog altijd hoog in het vaandel. Zachte kazen op basis van rauwe melk zijn onze specialiteit. Via geleide bezoeken delen we onze passie en kennis graag met onze consumenten. Mensen willen tegenwoordig trouwens de oorsprong van hun voeding kennen. Samenwerkingsinitiatieven zoals met leerkracht Sven Seifert van het volwassenenonderwijs juichen we toe. Hier worden onze toekomstige ambassadeurs opgeleid!”

Chef Timon Michiels van Carcasse met zijn team.
Chef Timon Michiels van Carcasse met zijn team. © MVO

Een uitstekende ambassadeur van de lokale producten én van de hotelschool is oud-leerling Timon Michiels, chef van sterrenrestaurant Carcasse. In zijn kookdemo verwees hij naar de link met het verhaal van slagersfamilie Dierendonck, voor wie ambacht, terroir en passie de sleutelwoorden zijn. “In restaurant Carcasse is de slogan Van kop tot staart, want niets gaat verloren van het West-Vlaams Rood. We zijn ook erg trots op onze Menapische varkens, een oeroud Vlaams ras dat we opnieuw leven hebben ingeblazen.”

Akker en polder

Als bekroning van de dag serveerden de leerlingen van het 5de, 6de en 7de jaar het menu Op ontdekking langs akker en polder. Als appetizers was er tabouleh van quinoa uit Alveringem, een ossenstaartkroketje, een hartig wafeltje met crème van Moerduivelkaas en rabarber van het Warandehof. Het diner startte met rundertartaar ’t Lindebos, risotto van zonnebloempitten met daslook en Keiemtalerkaas, gevolgd door hoevekipfilet van Schorenaer en een chocoladedessert met Boskeun (bier) en peer. De lokale wijnen Koolwitje en Acolon pasten er uitstekend bij!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier