Keurslager Lavens is terug als ‘culinaire verswinkel’

© (Foto WK)
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Wie al een tijdje niet meer bij Keurslager Lavens was langs geweest, zal de ogen opentrekken. De winkel onderging in twee maanden tijd een volledige metamorfose en heropende vorig weekend als ‘culinaire verswinkel’.

De beenhouwerij aan de rotonde is al decennialang een vaste waarde in Varsenare. Jeroen Lavens (31) en zijn partner Jana Vervisch (26) namen de zaak vijf jaar geleden over van de familie Degrande. “Maar al gauw werd de winkel te klein, en met dit nieuwe concept willen we nog beter inspelen op de noden van vandaag”, legt Jeroen uit. Dat nieuwe concept is de culinaire verswinkel met niet alleen rundsvlees van eigen kweek, maar ook tachtig soorten kaas, groenten en fruit, tapas en aperitiefhapjes, tot zelfs vis, oesters en mosselen. “Het is de bedoeling dat onze klanten hier op elk moment van de dag terechtkunnen, of het nu is voor een snelle hap of een driegangenmenu”, gaat Jeroen voort.

Het vlees wordt er met veel passie bereid. “Alles wordt vers in huis versneden – alleen zo behoud je de volledige controle over je product”, benadrukt Jeroen, die met een vast team werkt waaronder ook twee beenhouwers. “Weet je, je hoort weleens dat beenhouwer een knelpuntberoep is, maar wij hebben hier weinig verloop onder ons personeel. Als je de goeie mensen op de juiste plaats zet, ben je zeker dat je zaak goed draait.” Dat kan binnenkort nog goed van pas komen. “In oktober verwachten we ons eerste kindje”, glundert Jeroen. Zijn ouders runnen in Varsenare een boerderij waar ze hun eigen vlees kweken. “Een topper is ons ‘meat tasting’-pakket in een mooie box. Zo kan de klant onze verschillende vleessoorten leren kennen, waaronder het unieke Aubrac ras”, zegt Jeroen. Het online gebeuren kreeg ook hier een boost sinds corona. Buiten staan nu drie automaten waar je op je wenken wordt bediend. “Als je ’s avonds voor halfzeven bestelt, kan je nog diezelfde nacht om je boodschappen komen”, glimlacht Jeroen. “Maar in de winkel zelf willen we eigenlijk vooral nog meer inzetten op de beleving. We willen onze klanten elke keer verrassen zodat ze graag terugkomen. Er is ook een speelhoekje voor de kinderen.”

MEtamorfose

De winkel onderging in die twee maanden dus een hele metamorfose. “Alles werd volledig gestript en de winkel is nu drie keer zo groot als vroeger”, zegt Jeroen. “Daardoor hebben we ook meer speling om op de seizoenen in te gaan. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld twintig soorten pastasalades in huis, en uiteraard ook een groot barbecue-assortiment. Je zou dit een supermarkt kunnen noemen, maar dan met gratis vakkundig advies erbovenop. En geef toe, voor een lekker stukje vlees ga je liever naar de keurslager in je dorp. Da’s toch nog altijd iets verfijnder.”

Jana en Jeroen kregen al heel wat positieve reacties op het nieuwe concept. “De mensen zijn allemaal blij dat we eindelijk weer open zijn”, knipoogt Jeroen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten