Economisch Huis Oostende zoekt horecahelden

We zien schepen van Ondernemen Charlotte Verkeyn (links) en ondervoorzitter van Horeca Middenkust Luc Declerck van Bistro Mathilda met campagne-affiches.© gf
We zien schepen van Ondernemen Charlotte Verkeyn (links) en ondervoorzitter van Horeca Middenkust Luc Declerck van Bistro Mathilda met campagne-affiches.© gf
Hannes Hosten

Het Economisch Huis Oostende en diverse stadsdiensten helpen de horeca om op zaterdag 8 mei zo goed mogelijk te kunnen opstarten. Er begint meteen een campagne om het personeelstekort in de sector aan te pakken.

“Een rondvraag bij de Oostendse horecazaken heeft ons geleerd dat deze ondernemers door de coronacrisis kampen met een zwaar personeelstekort”, zegt schepen van Ondernemen Charlotte Verkeyn. “Met onze nieuwe campagne zetten we vol in om aan de effectieve noden van de handelaars te voldoen en hen te ondersteunen in hun zoektocht naar nieuw, geschikt personeel. Daartoe starten we een nieuwe campagne.”

De campagne ‘Gezocht: horeca helden Oostende’ werd opgezet in nauwe samenwerking met Horeca Middenkust en zal zeven weken lopen op sociale media en zeker tot begin juli zichtbaar zijn via straataffiches. Bovendien zullen nog acties volgen. Zo zal er later een kwalitatieve bartenderopleiding lopen, die kadert in ‘ateliers’ georganiseerd door het Economisch Huis Oostende, met als uiteindelijk resultaat jongeren duurzaam aan de slag te krijgen.

“Het doel van deze actie is niet alleen om mensen aan te sporen om te solliciteren voor een job in de horeca, maar het is ook de bedoeling om de passie en liefde voor het vak en de mooie aspecten van ‘werken in de horeca’ extra in de verf te zetten”, zegt schepen Verkeyn.

Oostende2Work, de cel tewerkstelling van het Economisch Huis, zal actief instaan voor de zoektocht naar geschikt personeel, in samenwerking met de VDAB. Bovendien kunnen de horeca-uitbaters die nog geen vacatures hebben opgemaakt, een beroep doen op Oostende2Work om hen daarin te begeleiden. Ook zal de mogelijkheid bestaan om cv’s van mogelijke profielen op voorhand te screenen.

Eerder steunde Oostende de horeca-uitbaters al via de verlaging van de terrastaks, de uitbreiding van de zogenaamde ‘coronaterrassen’, het aanreiken van tips voor een goede CO2-meter en een overzicht van diverse beschermingsmaterialen.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier