Broers Joppe en Carl Van Heuverzwyn zijn al bekend met hun Boîte Locale en de pop-ups die ze openden met lokale producten. Nu hebben ze ook hun eigen ‘Apero Locale’ gemaakt, een frisse, ambachtelijke aperitiefdrank op basis van Oostendse vermout. Volgende stap voor de ondernemers is het veroveren van de Oostendse horeca. “We willen dat je proeft wat Oostende betekent.”
Joppe en Carl zijn niet aan hun proefstuk toe. De broers startten vijf jaar geleden met Boîte Locale. Dat zijn boxen vol Oostendse lekkernijen. “Boîte Locale werd uiteindelijk meer dan een geschenkdoos. Het werd een springplank om nu zelf iets te produceren.” Het idee voor de aperitief ontstond op een terrasje in Valencia. “We dronken hier een aperitief dat we lekker vonden en we hebben van daaruit gezocht hoe we het lokaal konden maken.” De broers gebruiken onder meer wijn van het Bredense wijndomein Vitse-Boydens. “Het drankje zelf wordt dan weer gemaakt bij de Oostendse Stokerij van Nico De Dobbeleer. De productie gebeurt volledig in Oostende zelf.”
Hun broederlijke band maakt dat Joppe en Carl geen klassieke ondernemers zijn. “Als je samen opgegroeid bent, weet je perfect wat de ander bedoelt, ook als hij niks zegt. Dat maakt ondernemen rauwer, eerlijker, en eigenlijk gewoon leuker”, vertelt Carl. Die band willen ze nu ook naar voren brengen in hun aperitief. “Apero Locale is onze ode aan gedeelde herinneringen, van zondagse aperitieven met de familie tot zelfgekweekte kruiden in de tuin van oma”, lichten de broers toe.
Horeca
Apero Locale is een frisse, ambachtelijke aperitiefdrank geworden op basis van Oostendse vermout, passievrucht en citrus. “We willen dat je proeft wat Oostende betekent”, zegt Carl. “De soul, de zee, het zout op je lippen, maar vooral dat gevoel van samen ergens zitten, op het gemakje.”
Het drankje is al in heel wat horecazaken te verkrijgen. De broers willen nu graag het huisaperitief worden in hotel The Ostendian en hebben online een originele campagne gelanceerd. “Het drankje slaat al goed aan. We richten onze campagne op The Ostendian omdat het hotel heel goed past bij ons verhaal. We zullen ons de komende maanden tonen aan Oostende. We maken daarom heel wat video’s over het maakproces en nemen de mensen mee achter de schermen.”