Haven Zeebrugge in 2020: veel minder auto’s, maar 3 procent groei dankzij containers en aardgas

De haven van Zeebrugge behandelde in het eerste coronajaar 800.000 auto’s minder.© RJ
De haven van Zeebrugge behandelde in het eerste coronajaar 800.000 auto’s minder.© RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Met een groei van 3 procent tot een volume van 47 miljoen ton goederen, was de haven van Zeebrugge in het coronajaar 2020 een buitenbeentje. Er gingen weliswaar 800.000 auto’s verloren – meer dan een kwart van 2019 – maar de containers en het aardgas gingen sterk vooruit. “En binnenkort hakken we de knoop over samenwerking met Antwerpen door”, zegt havenvoorzitter Dirk De fauw.

Terwijl de algemene economie en veel omringende havens in 2020 harde klappen kregen, slaagde de haven van Zeebrugge erin van te groeien. “In deze uiterst moeilijke tijd heeft Zeebrugge meer dan standgehouden. In totaal goederenvolume groeiden we met bijna 3% tot 47 miljoen ton. De haven bleef onder alle omstandigheden open en iedereen gaf elke dag het beste van zichzelf”, zeggen CEO Tom Hautekiet en voorzitter Dirk De fauw van het havenbestuur MBZ.

Minder auto’s

De autotrafiek verloor 800.000 wagens of 26% ten opzicht van bijna drie miljoen stuks in 2019. Dit had een zware impact op de roro die met 14,2% terugviel tot 14,15 miljoen ton. Een tekenend cijfer: de havenarbeiders presteerden 13,6% minder shiften.

De daling in de roro-ladingen wordt gecompenseerd met een sterke stijging in zowel de containertrafiek als in die van vloeibaar aardgas (lng) en vaste bulk. Er waren 10,3% containers, goed voor 18 miljoen ton of 1,8 TEU (eenheden). Diepzeeterminal CSP Zeebrugge ging met 25% vooruit en kende slechts een klein aantal annuleringen in het voorjaar. Daarna ging het bergop en moest in het najaar zelfs extra grond verhard worden om bijkomende ladingen te kunnen zetten.

Het vloeibaar aardgas (lng) groeide met 44,4% naar een recordvolume van 11 miljoen ton. De vaste bulk klom met 28,9% tot 1,7 miljoen ton, dankzij infrastructuurwerken in de haven en regio en een meer dan verdubbeling van de veevoeders.

Pandemie en brexit

2021 wordt een overgangsjaar. “Het wordt mijn eerste volle jaar als CEO, laat maar komen”, zegt Tom Hautekiet. “ De brexit leverde nog geen grote problemen op. Het digitaal platform voor administratieve begeleiding RX/SeaPort heeft zijn vuurdoop goed doorstaan en het verkeerscirculatieplan ligt klaar.

“Voor de containers bij CSP Zeebrugge en het aardgas verwachten we een verdere groei. Voor de roro moeten we rekening houden met de pandemie en de brexit. Als nummer één van de wereld in autotrafiek, hopen we op een herstel tot 10% minder dan het volume in 2019.”

Akkoord met Antwerpen

Voorzitter Dirk De fauw lichtte zeer kort de samenwerkingsgesprekken met de haven van Antwerpen toe. “We zitten in een stroomversnelling. Na twee jaar constructief overleg wordt het tijd om knopen door te hakken en dat zal binnenkort gebeuren. We verwachten ook weldra een definitieve investeringsbeslissing van Hyoffwind. Dat wordt een fabriek om windelektriciteit vanop zee in waterstof om te zetten. Deze groene energie zou vanaf 2023 de positie van Zeebrugge als energiehaven kunnen versterken.”

Daarnaast zal de voorzitter en burgemeester verder zoeken naar oplossingen voor de hinder door illegale transmigratie. “We zijn daarover in gesprek met de minister van binnenlandse zaken Verlinden en de staatssecretaris voor migratie en asielbeleid Mahdi.” (RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier