De familie van Thomas Puystjens en Lieve Cuvelier is al drie generaties lang actief in de verkoop van kant en later ook souvenirs in Brugge. De familie leeft dus al vele decennia van de toeristen die de Breidelstad bezoeken. "De overgrootvader van mijn echtgenote Lieve, langs moeders kant, was een Pickery en introduceerde de productie en verkoop van kant in Brugge. Later evolueerde de familie dan ook naar de verkoop van souvenirs.
...

De familie van Thomas Puystjens en Lieve Cuvelier is al drie generaties lang actief in de verkoop van kant en later ook souvenirs in Brugge. De familie leeft dus al vele decennia van de toeristen die de Breidelstad bezoeken. "De overgrootvader van mijn echtgenote Lieve, langs moeders kant, was een Pickery en introduceerde de productie en verkoop van kant in Brugge. Later evolueerde de familie dan ook naar de verkoop van souvenirs. Wij zijn zelf al zes jaar actief op deze locatie in de Breidelstraat met de verkoop van kant, maar toch vooral ook Brugse souvenirs", verduidelijkt Thomas Puystjens. "Door de coronacrisis is de verkoop van souvenirs, waar toch vooral mensen uit het verre buitenland - zoals Zuid-Amerika en Rusland - in geïnteresseerd zijn, in elkaar gezakt. Nu zijn het nog vooral toeristen uit eigen land of de buurlanden die Brugge bezoeken. Die hebben weinig interesse in die traditionele souvenirs, dus we zijn op zoek gegaan naar een ander aanbod." "We kwamen in contact met de firma Fruges die op veel grote evenementen ijsjes en frozen yoghurt producten aan de man brengt. Na wat brainstormen kwamen we uit op twee hoofdproducten. Namelijk een hoorntje met daarin langwerpige ijspralines, die er wat uitzien als frietjes, en met vers fruit, een crumble naar keuze en vruchtencoulis erbovenop. De klanten kunnen volledig zelf kiezen uit een grote variëteit aan fruit, crumbles en fruitcoulis", beschrijft Thomas het lekkers."Daarnaast hebben we ook Brusselse wafeltjes in langwerpige frietvorm die we serveren in een frietzakje en met slagroom in de vorm van mayonaise. We zijn nu zo'n twee weken bezig en het loopt wel behoorlijk goed. Maar als de grote internationale toeristenstroom terugkomt, gaan we wellicht toch terug de traditionele souvenirs ook gaan aanbieden. Hier tussen de Brug en de Markt zitten we daarvoor immers wel op een toplocatie. Dit houdt ook in dat we wel een hoge huur betalen en om dat te compenseren, moet je ook een product kunnen verkopen dat voldoende omzet genereert. Het is dus nog wat zoeken en aftasten hoe de situatie met de toeristen evolueert. Mogelijk bekijken we dan om dit product, Fr'ice, op een andere locatie in de stad te gaan verkopen. Dat zal de toekomst nog moeten uitwijzen", besluit Thomas Puystjens.