Burgemeester Wilfried Vandaele verzet zich tegen hoogspanningskabels in De Haan

Burgemeester Wilfried Vandaele. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) moet eerstdaags een beslissing nemen over Ventilus, de hoogspanningslijn die de energie van de windturbineparken op zee aan land moet brengen. Als het aan burgemeester Wilfried Vandaele ligt, gaan de hoogspanningskabels niet aan land in De Haan. “Onze gemeente zou enkel de lasten krijgen en niet de lusten.”

Ventilus moet een verbinding worden van 6 GW tussen de Stevinlijn in Brugge, en het hoogspanningsstation van Avelgem. Tegen die lijn rijst in West-Vlaanderen scherp protest.

Om na te gaan waar de kabels uit zee best aan land komen, werden de voorbije jaren boringen en bodemonderzoek uitgevoerd aan de kust en dat leverde uiteindelijk drie mogelijke aanlandingsplaatsen op: Oostende, Zeebrugge en De Haan, meer bepaald Vosseslag. “De kabels zouden hier onder de duinen gelegd worden via een onderboring, en vervolgens ondergronds door de velden lopen tot aan de Brugse Baan. Aangezien de kabels op ons grondgebied hoe dan ook ondergronds zouden lopen, is er geen vrees voor de volksgezondheid, zoals die wel bestaat in de gemeenten waar de kabels bovengronds lopen. Maar voor onze gemeente biedt zo’n aanlanding geen enkele meerwaarde, integendeel. Het gaat al bij al toch om ingrijpende werken, waar wij als gemeente enkel de lasten en geen lusten van hebben”, zegt Wilfried Vandaele, burgemeester van De Haan en fractieleider van de N-VA in het Vlaams parlement.

Zeebrugge?

Hij had over het dossier al herhaaldelijk overleg met het kabinet van minister Demir. “Nu het in de laatste rechte lijn zit, dring ik er bij de minister nog eens op aan om niet in De Haan-Vosseslag aan land te komen, maar bijvoorbeeld in Zeebrugge. Daar liggen er immers al heel wat kabels voor de bestaande Stevinlijn. Oostende was dan weer zelf vragende partij om de energie daar deels om te zetten in waterstof, maar ik begrijp van Elia dat Oostende niet langer als aanlandingsplaats in aanmerking komt omdat dit technisch moeilijk blijkt”, aldus Vandaele.