"Dit is een keerpunt in de geschiedenis van Zeebrugge", schuwde gedelegeerd bestuurder van MBZ Joachim Coens afgelopen weekend de grote woorden niet. Vrijdag arriveerde vanuit China de CSCL Arctic Ocean van 20.000 teu (containereenheden), als eerste schip van twee nieuwe lijnen die permanent tussen noordwestelijke Europa en het Verre Oosten zullen varen.
...

"Dit is een keerpunt in de geschiedenis van Zeebrugge", schuwde gedelegeerd bestuurder van MBZ Joachim Coens afgelopen weekend de grote woorden niet. Vrijdag arriveerde vanuit China de CSCL Arctic Ocean van 20.000 teu (containereenheden), als eerste schip van twee nieuwe lijnen die permanent tussen noordwestelijke Europa en het Verre Oosten zullen varen. De voorbij 15 jaar is het wereldwijde containerlandschap compleet veranderd. De grote rederijen vormden een beperkt aantal grote allianties en die concentreerden hun containerlijnen op een beperkt aantal havens. Zeebrugge viel daarbij letterlijk 'uit de boot'. Containerterminals CHZ en PSA sloten de deuren. Er restte enkel de APM-terminal, die een sluimerend bestaan leidde en door de Deense groep Maersk anderhalf jaar geleden werd overgelaten aan de Chinese groep Cosco, die grote plannen koesterde. Van de Griekse haven Piraeus had ze een levendig verdeelpunt gemaakt voor Chinese trafieken met het gebied van de Middellandse en Zwarte Zee. Die krachttoer wilde ze in Zeebrugge overdoen voor noordwestelijk Europa. Het lokale management mocht aanblijven en kreeg middelen en mensen om van de omgedoopte terminal CSP Zeebrugge een draaischijf te maken."Dit veranderde onze vooruitzichten", zegt Carla Debart, managing director van CSP Zeebrugge. We werden onderdeel van de grootste operator ter wereld, met eigen terminals en lijnen. En vooral met een duidelijke strategie om van Zeebrugge de poort tussen China en noordwestelijk Europa te maken." "De belangrijkste schakel in de overname waren de mensen, onder meer de hoog opgeleide dokwerkers en het commerciële team. Hiermee slaagden we erin om opgenomen te worden in twee van de zeven Aziëdiensten in de nieuwe vaarschema's van de Ocean Alliance, waartoe Cosco behoort", zegt commercieel manager Nancy Van Osselaer.Het is de kapitaalkrachtige Chinezen menens. Voor het afvoeren en voeden van de Aziëlijnen starten ze drie zogenaamde feederdiensten: met Antwerpen en Dublin (Ierland), met Sint-Petersburg (Rusland) via Rotterdam, en met Bilbao en Gijon (Spanje) via Le Havre, Duinkerke en Rotterdam. Daarnaast legden ze fundamenten voor een nationaal en Europees hinterlandnetwerk met estuaire vaart, binnenvaart en spoor. Er zijn al spoorconnecties met het Noord-Franse distributiecentrum Dourges en deze week start een treinverbinding met Duisburg in de belangrijke Duitse markt.Ondertussen wordt de terminal voorbereid op groei, zegt Debart: "Vijf van onze zeven kranen worden met 12 meter verhoogd om de grootste schepen van de volgende generatie te kunnen ontvangen. Ze krijgen een werkhoogte van 54 meter. De eerste twee kranen zullen eind juli klaar zijn. Twee kranen zullen we bewust niet verhogen om hun productiviteit voor barges en feeders optimaal te houden."Daarmee is de limiet van de 64 ha grote terminal nog niet bereikt. "We onderzoeken nu een reorganisatie om de behandelingscapaciteit naar 2 miljoen teu op te trekken. We beschikken ook nog over aanpalende terreinen die gemakkelijk verhard kunnen worden. En onze ambitie stopt trouwens niet aan de grens van onze concessie: met partners kun je veel bereiken. Wij willen resoluut een gamechanger zijn. Als Coca-Cola en Pepsi al bestaan, dan profileren wij ons als de Red Bull van de containermarkt."